استفاده از GPS در تهیه نقشه ها ومساله اعوجاج در سیستم های تصویر

  • استفاده از GPS در تهیه نقشه ها ومساله اعوجاج در سیستم های تصویر

    به عنوان مثالی از اعوجاج طولی در سیستم تصویر UTM، در امتداد مدار ۵۴ درجه (مانند شهرهای میبد و اردکان)، مقدار واقعی یک طول ۳۰۰ متری روی یک نقشه با این سیستم تصویر، برابر با ۲۹۹٫۸۲۹ متر می باشد.(اختلاف حدود ۱۷ سانتی متر). ولی برای مناطق حوالی شهرستان ابهر در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه مقادیر طول روی نقشه وزمین تفاوتی ندارند.

    البته در شرایط ایده آل استفاده کننده از نقشه باید دانش استفاده از آن را هم داشته باشد وبا مسایل مربوط به آن آشنا باشد ولی طبیعی است که مقدار اختلاف یادشده در فوق به هیچ عنوان برای کارفرمایان (که عمدتا با مسایل نقشه برداری وژئودزی آشنا نیستند) قابل قبول نمی باشد واولین نتیجه گیری آنها از بروز چنین اختلافاتی، وجود اشتباه در عملکرد نقشه بردار پروژه می باشد!

    برای رفع مشکل فوق راههای مختلفی وجود دارد:

    ساده ترین راه حل، تبدیل سیستم مختصات به یک سیستم محلی در نرم افزارهای موجنقشه بردرای جی پی اسود GPS می باشد.(البته در صورت وجود این امکان در نرم افزار مورد استفاده)

    نقشه بردرای جی پی اس

    راه حل دیگر، در صورتی که نرم افزارهای GPSانجام نقشه برداری در دسترس نباشند، نوشتن یک برنامه کامپیوتری نسبتا ساده می باشد که اعوجاج موجود را از روی مختصات نهایی ارائه شده توسط نرم افزار حذف کند.

    روشهای فوق با دقت کافی مساله فوق را رفع خواهند کرد.البته راه دیگری هم برای حل مساله فوق وجود دارد که مشکلترین راه حل ممکن می باشد وآن توجیه کردن کارفرما ی پروژه وتوضیح مساله اعوجاج در سیستمهای تصویر برای وی می باشد!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    پیام بگذارید