اثبات مالکیت اراضی کشاورزی و زراعی

  • اثبات مالکیت اراضی

    بعضا شاهد این هستیم که افراد با ما تماس میگیرند که نیاز دارند اثبات کنند که در ملکشان که دولت یا همان منابع طبیعی روی آن دست گذاشته است مستنداتی جمع آوری کنند و یا در تلاش هستند که برای ملک خود سند تک برگ دریافت کنند و از این رو بر آن شدیم تا مطلبی را به این موضوع اختصاص دهیم تا بیشتر بتوانیم توضیح بدهیم، بطور کلی چند حالت برای این گونه موارد وجود دارد که میخواهیم به اختصار توضیح دهیم.

    جای زمین را میدانیم ولی سند نمیدهند

    حالتی که شایع هست این است که شما بنچاق یا قولنامه های قدیمی از ملکتان دارید و اکنون نیز در دسترس شماست و در حال استفاده هستید اما منابع طبیعی روی آن دست گذاشته و زمین شما را ملی اعلام کرده اند در حالی که شما میدانید که زمین متعلق به دولت نیست و میدانید که در دهه ۴۰ و یا ما قبل آن زمین سابقه کشت و زرع داشته که در اینجا میتوانید با ما تماس بگیرید تا مشاوره لازم به شما عزیزان داده شود.

    بهترین راه ، سریعترین راه و قانونی ترین راه ممکن در این مورد استفاده از عکس های هوایی دهه ۳۰ و ۴۰ هست که توسط سازمان نقشه برداری و یا توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تهیه شده اند، با این عکسها شما به راحتی میتوانید سابقه زراعت و کشت داشتن زمین خود را ثابت کنید و از روی رد شخم ها و مرز زمین های کشاورزی اثبات کنید که آن زمین موات نبوده و برای مستثنیات اعلام شدن زمینتان از زمین های ملی اقدام نموده و سپس به دریافت سند اقدام کنید.

    سند داریم ولی نمیدانیم که زمین ما کجاست

    بعضا موارد زیادی هم بوده که تماس گرفته اند مبنی بر اینکه سندی دفترچه ای قدیمی احتمالا شیر و خورشیدی از ملکی را دارند ولی جای دقیق آن ملک را نمیدانند و این سند شماره پلاک دارد و اکنون احتمالا دست ورثه افتاده و شخصی که سند به نامش بوده به رحمت خدا رفته و حالا برای یافتن جای دقیق این سند نیاز به کمک دارند تا سند قدیمی خود را تک برگ نمایند و نسبت به استفاده یا فروش آن ملک تصمیم بگیرند. برای به نتیجه رسیدن این کار چند مرحله هست که باید انجام بشود.

    جانمایی پلاک ثبتی

    ابتدا باید دید آن شماره پلاک ثبتی آیا در بایگانی اداره ثبت و یا در نقشه های تفکیکی پلاک های ثبتی جایش مشخص شده یا خیر و اگر شده باید جانمایی آن ملک را روی زمین انجام داد اگر هم آن شماره پلاک ثبتی را نتوانستیم جایش را روی نقشه ها پیدا کنیم باید ابتدا سوال کنیم و پرس و جو کنیم تا شماره های قبل و بعد از آن را بتوانیم روی نقشه یا زمین یافته و سپس به جانمایی آن پلاک اقدام نماییم.

    تهیه نقشه برای گرفتن سند

    وقتی جانمایی انجام شد باید از ملک حالا نقشه UTM که معمولا توسط سامانه شمیم انجام میشود کروکی عرصه را برداشت نمود و به همراه سند دفترچه ای و یا سایر مستندات برای دریافت سند تک برگ اقدام نمود و اگر مجدد در راستای گرفتن سند به مشکل استعلام از منابع طبیعی برخوردیم همان کاری را که خدمتتان عرض کردم یعنی تهیه عکس هوایی قدیمی باید انجام بدهیم تا بتوانیم ادامه مراحل را طی کنیم.

    موارد معدودی هم پیش می آید که در این سالها شخصی ملک را تصرف کرده و یا بعضا برای آن سند دریافت کرده که در این گونه موارد هم باید دید سند مقدم الصدور متعلق به چه کسی است و مدارک و مستندات چه کسی معتبر میباشد که برای رفع مشکل به دادگاه مراجعه نمود. در تمام مراحل ما میتوانیم در خدمت شما عزیزان باشیم.

    بنچاق داریم و میخواهیم سند بگیریم

    بعضا اگر بنچاق دارید یا همان مجموعه ای از قولنامه های قدیمی دارید و یا نسخ خطی زمینتان را دارید و اکنون زمین هم در دسترس شماست و میخواهید برای آن سند دیافت کنید باز هم ما در خدمت شما هستیم در این راستا هم باید ابتدا نقشه UTM از ملک شما تهیه شود و سپس به همراه مدارک و مستندات شما و فایل اکسلی که مربوط به سامانه تعیین تکلیف املاک فاقد سند در اداره ثبت هست بارگزاری شود و آگهی های مربوطه نیز در روزنامه چاپ شود تا بتوان به سند تک برگ ملک دست یافت و همچنین اگر در این مورد هم به مانعی به اسم منابع طبیعی برخوردید نیازمند این هستید که ثابت کنید زمین شما از قبل در حال کشت بوده و نسبت به تهیه عکسهای هوایی دهه ۴۰ اقدام کنید.

    ممکن است در این راستا به جانمایی نقشه UTM بر روی عکس هوایی و یا سایر خدمات احتمالی هم نیاز داشته باشید که در این موارد هم میتوانید روی کمک ما حساب کنید که موارد مشابه زیاد داشته ایم و با سرعت و دقت بالاتری میتوانیم کار شما را به پیش ببریم.

     

    خدمات اثبات مالکیت اراضی زراعی

     

    سوالات متداول:

     

    برای اثبات مالکیت اراضی چکار باید انجام داد؟
    ابتدا برای مشاوره میتوانید مدارک و مستندات خود را به همراه توضیحات مربوطه در واتسپ ارسال نمایید تا بررسی شود و مشاورات لازم در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد و در صورت امکان بتوانیم در خدمتتان باشیم.

    آیا اثبات مالکیت اراضی کاری حقوقی هست یا نقشه برداری؟
    معمولا با نقشه برداری میتوان کار را جمع کرد اما بعضی مواقع نیاز به امور حقوقی نیز هست، اما قطعا لازمه کار نقشه برداری خواهد بود.

    آیا میتوان برای زمین هایی که ملی اعلام شده هم اثبات مالکیت داشت؟
    بله قطعا – برای این کار شما نیازمند تهیه عکسهای هوایی خواهید بود تا سابقه زراعت را ابتدا اثبات نمایید و سپس نسبت به دریافت سند اقدام کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    پیام بگذارید