بررسی تراز بودن دکل و ستون های بلند توسط دوربین توتال و تئودولیت

  • بررسی تراز بودن ستون و دکل

    از اصول اولیه ساخت و ساز و مهم ترین آنها تراز بودن یا همان شاغول بودن و یا همان عمود بودن ستون ها و سازه هست که در این راستا معمولا از نقشه برداران برای تشخیص دقیق تراز بودن ستون و دکل ها استفاده میشود.

    تراز بودن یک ستون و دکل را میتوان از راه های مختلفی تشخیص داد اما دقیق ترین راه استفاده از دوربین تئودولیت یا توتال استیشن میباشد که ابزار های تشخیص شاغول اعم از ابزار شاغول معروف بناها یا خطکش های ترازیاب نیز تا حدودی میتوانند مفید واقع شوند اصلا واژه شاغولی از همین ابزار شاغول برگرفته شده اما در دکل ها و ستون های بلند دقت قابل قبول را ارائه نمیکنند و برای فهمیدن تراز بودن و دقت آن باید از دوربین نقشه برداری و یک مهندس نقشه بردار با تجربه کمک گرفت.

    برای ستون ها و دکل های خیلی بلند که با چشمی دوربین نمیتوان کار کرد بهتر است که از یک چپقی بهره گرفت تا راحت تر بتوان تراز بودن یا نبودن و میزان انحراف را تشخیص داد عکس چپقی را در زیر برای شما قرار داده ام.

    چپقی دوربین برای ترازیابی

    عمود کردن ستون ها

    البته رفع انحراف و عمود کردن آن کار و وظیفه مهندس عمران یا مهندس ناظر و مهندس مجری یا سازنده است که راه های مختلفی هم وجود دارد و ما در تشخیص تراز بودن و سمت و سوی آن میتوانیم شما عزیزان را کمک کنیم و در خدمت شما عزیزان هستیم کافیست با ما تماس بگیرید.

     

     

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    پیام بگذارید