نقشه utm (مختصات جهانی) املاک وغیره

  • تاریخچه نقشه یو تی‌ام و سیستم تصویر یو تی‌ام

    UTM مخفف Universal Transverse Mercator است، یک سیستم شبکه مختصات صفحه ایست که بر اساس (Transverse Mercator) نام‌گذاری شده است. سیستم UTM شامل ۶۰ زون است که هر کدام ۶ درجه طول جغرافیایی عرض دارند. زون های یو تی ام به طور متوالی از زون ۱، که شامل غربی ترین نقطه آلاسکا است، و به سمت شرق تا زون ۶۰، شماره گذاری می شوند.که از طول جغرافیایی ۱۸۰ درجه شروع می شود و به سمت شرق افزایش می یابد.       

    به نقل از سایت اداره ملی اقیانوس‌ها و اتمسفر ایالت متحده آمریکا، سیستم تصویر UTM (Universal Transverse Mercator) توسط گردان مهندسی ارتش ایالات متحده در سال ۱۹۴۰ کیلادی توسعه داده شده است. اما بر روی سربرگ مجموعه ای از تصاویر که در بخش آرشیو نظامی آلمان فدرال در سال های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ یافت شدند نیز عبارت UTMREF درج شده بود که به دنبال آن برخی حروف و اعداد بر مبنای مرکاتور عرضی درج شده بود. این یافته ها نشان دادند که سیستم تصویر یو تی ام اولین بار بین سال های ۱۹۴۲ تا ۱۴۹۳ توسط فردی به نام Wehrmacht توسعه یافته است.

    از سال ۱۹۴۷ به بعد، ارتش ایالات متحده از سیستم تصویر بسیار مشابه با سیستم تصویر یو تی ام استفاده کرد؛ اما با ضریب مقیاس استاندارد ۰٫۹۹۹۶ در نصف النهار مرکزی در مقایسه با ضریب مقیاس ۱ آلمانی.

    زون های جهانی یو تی ام

    عملکرد سیستم تصویر یو تی‌ام به چه صورت است.

    فرض کنید کره زمین همچون یک گوی شیشه‌ای است و مرز بین کشورها و اقیانوس‌ها، استان‌ها و املاک روی آن کشیده شده است. حال برای آن که بتوانیم این مرزها را بر روی صفحه ‌تصویر کنیم، ابتدا این صفحه را به‌صورت استوانه‌ای درآورده و حول محور استوا دورتادور این گوی شیشه‌ای منطبق می‌کنیم. حال در درون گوی شیشه‌ای چراغی را روشن می‌کنیم. حال سایه ‌مرزهایی عوارض روی سطح گوی بر روی صفحه برازش داده شده حول گوی دیده می‌شود فرض کنید این سایه‌ها بر روی صفحه چاپ شوند. اینک صفحه را از حالت استوانه به حالت صفحه تخت باز می‌کنیم و نقشه‌ای حاصل می‌شود.  این نقشه حاصله بر اساس سیستم تصویر یو تی‌ام به دست می‌آید.

    در این نقشه مرزهای و خط‌هایی که به خط استوا نزدیک هستند اعوجاج بسیار کمی دارند ولی مرزها و خطوطی که به قطبین نزدیک هستند دارای بزرگ‌نمایی و اعواج بسیار زیادی هستند. به این دلیل ما در نقشه‌ها مساحت کشورهایی مثل روسیه و کانادا را با بزرگ‌نمایی بسیار بیشتری در مقایسه با مساحت واقعی این کشورها در نقشه‌های یو تی‌ام مشاهده می‌کنیم.

    البته روش‌های دیگری نیز برای تصویرکردن کره بر روی صفحه وجود دارد همچون سیستم تصویر لامبرتی که یک مخروط را بر روی یکی از مدارهای جغرافیایی برازش می‌دهد که بسته به جغرافیایی کشورهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال کشورهایی مثل ایران و ایالات متحده امریکا و عربستان و مکزیک به دلیل نزدیک بودن به خط استوا از سیستم تصویر یو تی‌ام برای تصویرکردن عوارض سطحی استفاده می‌کنند؛ ولی کشور مثل ترکیه که یک کشور با عرض کم و طول بسیار زیاد بوده و از خط استوا فاصله زیادی دارد از سیستم تصویر لامبرتی برای تصویرکردن عوارض سطح زمین در نقشه‌ها استفاده می‌کند.

    نقشه برداری UTM

    utm چیست؟

    احتمالا اگر مهندس باشید کاملا در جریان هستید که یو تی ام چیست اما اگر کارفرما هستید بهتر است توضیحات مختصری درباره اینکه utm به چه معناست و کاربرد آن چیست خدمت شما ارائه کنم و سپس به شرح خدمات خود بپردازم قبل از اینکه به ادامه مطالعه این مقاله بپردازید خاطر نشان میسازی جهت تهیه نقشه UTM ملک مد نظرتان میتوانید با ماتماس بگیرید تا در خدمتتان باشیم.

    عبارت Universal Transverse Mercator مخففش میشود همان UTM (یو تی ام) که یک سیستم مختصات جهانی است که کره زمین را بر روی بیضوی مرجع تصویر میکند. اگر بخواهم به زبان ساده خدمت شما عرض کنم کره زمین در واقع کره نیست و کمی بیضی هست با ناهمواری هایی که در سطح آن وجود دارد باید بهترین سیستم تصویر را برای تصویر این بیضوی انتخاب نمود.

    سیستم مختصات UTM

    UTM

    یو تی ام در واقع یک سیستم مختصات جهانی است که آمده و این بیضوی زمین را بر روی یک استوانه تصویر کرده است و هر نقطه روی زمین دارای یک مختصات جهانی روی این استوانه میباشد.

    در مواقعی که شما میخواهید نقشه یو تی ام تهیه کنید یا باید در آن منطقه بنچ مارک داشته باشید تا از آنجا مختصات را انتقال دهید و یا باید توسط جی پی اس این مختصات را بدست آورید که احتمالا با نحوه کارکرد gnss های مولتی فرکانسه آشنا هستید.

    نقشه یو تی ام کاربردهای فراوانی دارد یکی از این کاربردها برای سندهای تک برگ هست که دیگر مشکلات حقوقی ناشی از اختلافات همسایگان و غیره را به حداقل میرساند که اگر نیاز به تهیه نقشه یو تی ام توسط سامانه شمیم داشتید ما میتوانیم در خدمت شما عزیزان باشیم.

    نقشه یو تی ام

    روش های مختلفی در این زمینه وجود دارد از جمله روش های تلفیقی استفاده همزان از دوربین توتال استیشن و جی پی اس میباشد که با سامانه شبکه مدیریت یکپارچه مالکیت نیز میتواند کار کند.

    هزینه، قیمت و تعرفه تهیه نقشه UTM

    هزینه کار بستگی به عوامل زیادی دارد:

    متراژ ملک :

    واضح است که هرچقدر متراژ ملک بزرگتر باشد نیاز به برداشت نقاط بیشتر هست و زمان بیشتری از نقشه برداران میگیرد. یکی از مواردی که در بحث قیمت تهیه نقشه UTM توسط کارشناسان و مهندسان نقشه بردار مطرح است بحث متراژ ملک است. مسلما هرچه متراژ ملک بالا تر باشد طبق تعرفه هزینه تهیه این نوع نقشه بیشتر است.

    کاربری ملک:

    کاربری ملک برای بروآرد تهیه نقشه ثبتی برای ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ تاثیر زیادی دارد.به این شکل که هزینه تهیه نقشه برای املاک بدون سند اگر ملک مسکونی و یا کشاورزی باشد تفاوت زیادی دارد. املاکی که سند چند برگ از قبل دارند و میخواهند تبدیل به سند تک برگ کنند و نیاز به نقشه یو تی ام دارند نیز با ما تماس بگیرند.

    دسترسی به ملک:

    از دیگر مواردی که در برآورد هزینه های تهیه نقشه یو تی ام ملک باید دقت کرد موقعیت ملک است. بدین شکل که در مناطق دشت، تپه ماهور و یا کوهستانی هزینه تهیه نقشه متفاوت است. هرچند با ارسال موقعیت و دادن آدرس میتوان تا حدودی این قسمت را برآورد هزینه نمود.

    خدمات تهیه نقشه یو تی ام

    تهیه نقشه با مختصات جهانی یک کار تخصصی در زمینه نقشه برداری بوده و هر کس که جی پی اس مولتی فرکانس داشته باشد قادر به برداشت نقاط نیست همچنین با استفاده از سامانه شمیم که در ایران راه اندازی شده با دقت مناسبی میتوان نقاط را برداشت و اعتبارسنجی نمود. جهت ارائه خدمات نقشه برداری و تهیه نقشه یو تی ام و همچنین برآورد هزینه آن با ما تماس بگیرید.

    دقت کنید که اگر نقشه ای یو تی ام به دست شما رسید باید زون منطقه را بدانید و بدون دانستن زون محاسبات شما با خطا همراه خواهد بود و برای تبدیل مختصات هم نیاز به دانستن زون منطقه خواهید داشت کشور ما ایران در ۴ زون از ۳۸ تا ۴۱ قرار گرفته است که اگر شما نیاز به دانستن زون منطقه خود دارید میتوانید از عکس زیر استفاده کنید که در ان لیست شهر ها هم به ترتیب نوشته شده است.

    نقشه زون بندی ایران

    جهت دانلود عکس بالا میتوانید بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید : 

    دانلود نقشه زون بندی ایران

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    پیام بگذارید