سابقه زراعت اراضی کشاورزی در عکس ها و نقشه های هوایی

  • سابقه زراعت زمین های کشاورزی

    از کجا بود که سابقه زراعت زمین های مهم شد و چرا این اتفاق افتاد؟

    در هر کشوری البته قوانین مخصوص به همان کشور حکمفرماست و اگر بخواهیم تک تک کشورها را مثال بزنیم و بررسی کنیم شاید راهی طولانی در پیش باشد که از حوصله مخاطب خارج است از این روی فقط بحث را پیرامون کشور خودمان یعنی ایران جلو میبریم.

    در ایران جنگلهای محدودی در شمال کشور وجود دارد که بعد از امن شدن راه ها و فراگیر شدن وسایل نقلیه ، احتمال از بین بردن بیش از پیش جنگلها بیشتر شده بود و از آنجا که این مناطق زمین های حاصلخیزی داشتند روز به روز به جنگلزدایی ها اضافه میشد. در نتیجه اولین بار که قوانین ملی شدن زمینها مطرح شد به خاطر جنگلها و سواحل بود و بحث مراتع هم در کنار این دو عنوان شد و قانون برای همه این زمینها تصویب گردید.

    به هر حال جمعیت در حال رشد بود و ادوات و وسایل کشاورزی و هم بیش از پیش هر روز پیشرفته و با بازدهی بیشتری میشدند و این رشد یکباره کشاورزی ممکن بود به محیط زیست و طبیعت ما آسیب جدی وارد کند و در نتیجه این قانون را میتوان یکی از قوانین مفید و تاثیرگزار نام برد که در سال ۱۳۴۵ برای اولین بار تصویب گردید.

    بر طبق این قانون جنگلها و مراتع متعلق به دولت هستند و ملی میباشند، به عبارتی برای همه مردم کشور هستند و هیچکس نمیتواند آنها را به مالکیت خود در آورد. مگر اینکه از قبل این کار را کرده باشد و از قبل سابقه زراعت و سکونت و سایر استفاده های انسانی مانند دامداری و … را داشته باشد.

    ثبت و ضبط تک تک قسمت های جنگل و زمین هایی که در حال کشاورزی بود تنها از یک طریق ممکن میشد و آن هم عکسبرداری هوایی با هواپیما بود که بعد از جنگهای جهانی حالا دستاوردی که از این جنگها به جای مانده بود همین هواپیماها با قابلیت عکسبرداری بودند و زمان آن فرا رسیده بود که در زمان صلح به خوبی برای اهداف ملی وحفظ محیط زیست از آنها بهره جست.

    البته قبل از آن در سال ۱۳۳۴ ارتش یکبار عکسبرداری از اکثر مرزها و خیلی از مناطق کشور انجام داده بود و حالا سازمان نقشه برداری کشور مسئولیت انجام عکسبرداری را مجددا بر عهده گرفت که در دهه ۴۰ این کار انجام شد. پس همانطور که میدانید عکسهای دهه ۴۰ شمسی همچنان برای اداره منابع طبیعی که زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی فعالیت میکند معتبر هستند و میتوان از این عکسها برای اثبات مالکیت و مستثنی بودن از منابع طبیعی و اراضی ملی استفاده نمود.

    این که در منطقه شما چه سالهایی عکسبردرای هوایی انجام شده را میتوانید از طریق تماس با ما در واتسپ و ارسال مختصات یا لوکیشن محل مورد نظرتان پیگیری بفرمایید. جهت مشاوره و تهیه عکس های هوایی در خدمتیم همچنین برای مشاوره رایگان نیز در خدمت شما عزیزان هستیم.

    برخی نمونه تصاویر هوای را هم میتوانید در تصاویر زیز مشاهده بفرمایید:

     

     

    عکس های هوایی قدیمی در ایران آرشیو عکس ها و نقشه ها خرید عکس هوایی دهه 40 عکس و نقشه هوایی گذشته

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۳ رای

    یک نظر

    1. دکتر جعفر محمدی آگوست 19, 2022 در 8:24 ب.ظ - پاسخ

      با سلام و ارزوی توفیق الهی
      من دکتر محمدی استاد بازنشسته دانشگاه زنجان با دکترای بیوتکنولوژی(کشت بافت گیاهی و ریز ازدیاد محصولا باغی)و کارشناس رسمی دادگستری با صلاحیت تفسیر عکس های هوایی و ماهواره ای علاقمند به همکاری بوده و دوست دارم از مطالب اموزشی و کار عملی از تجربیات گروه استفاده نمایم.از عکس های سال ۱۳۷۴ زنجان چی دارید؟

    پیام بگذارید