لزوم تهیه نقشه یو تی ام قبل از صدور دستور نقشه

  • لزوم تهیه نقشه یو تی ام قبل از صدور دستور نقشه

    . ساخت هر سازه قوانین خاص خود را دارد و هدف از گرفتن جواز ساختمان اطمینان از مطابقت شرایط و مشخصانت فنی ساخمان و همچنین هم راستا بودن با آیین‌نامه و ظوابط شهرداری می‌باشد.

    تهیه جواز یا پروانه ساختمان اولین گامی است که یک مالک یا پیمانکار ساخت برای ساخت یا بازسازی یک بنا باید دریافت کند. مرجع صدور این پرونده رسمی در شهرها، شهرداری ها و در روستاها، بنیاد مسکن شهرستان یا دهیاری است و شروع بکار عملیات ساخت و ساز بدون دریافت این پرونده رسمی غیر قانونی است و تواما روند ساخت با توقف اجباری مواجه خواهد شد. در پروانه های ساختمان اطلاعاتی بسته به نوع ساختمان مورد ساخت و احداث وجود دارد.

    این اطلاعات شامل کروکی محل ساخت بنا، تاریخ صدور پروانه ساختمان، مساحت و طول ابعاد زیر بنا، شماره های پلاک ثبتی ملک یا املاک تجمیعی، تعداد طبقات و میزان مشاعات، نوع اسکلت سازه، مشخصات کامل شخص یا ارگان حقیقی یا حقوقی متقاضی صدور پروانه ساختمان، مدت زمان اعتبار پروانه و زمان مجاز جهت شروع عملیات ساخت یا بازسازی و نهایتا مشخصات مهندسان ناظر ساخت می شود.

    اولین گام جهت دریافت جواز یا پروانه ساختمان را می توان مراجعه شخص یا متقاضی به ارگان صدور پروانه ساختمان یا دفاتر خدمات الکترونیک دولت جهت ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان دانست. برای این کار باید مدارکی ازقبیل اصل و تصویر سند یا اسناد مالکیت ملک یا املاک مورد تقاضا جهت ساخت، برگه تسویه عوارض شهر سازی و اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه فرد متقاضی را به دفتر خدمات الکترونیک دولت یا ارگان صدور جواز تحویل دهد و درخواست خود را جهت صدور پروانه ساختمان یا در اصطلاح جواز ساخت ثبت کند.

    دومین گام در روند صدور پروانه ساختمان بازدید محل احداث بنا است که با حضور مسئول فنی در محل احداث بنا و بازدید و اندازه گیری عرض معبر و حدود گذر، ساختمان های در همسایگی ملک مورد نظر و بررسی طول ابعاد حدود اربعه همراه خواهد بود.

    این مرحله از صدور جواز عموما دردسر های بزرگی در روند شروع بکار ساخت و دریافت پایانکار برای افراد متقاضی ساخت به همراه خواهد داشت که در ایجا به توضیح کاملی در باره این مشکلات خواهیم پرداخت.

    بنا بر تجربه چندین ساله ما در تهیه نقشه های یو تی ام جهت تبدیل اسناد مالکیت دفترچه ای به سند تک برگی، ما با این نتیجه رسیده ایم که وجود عدم مطابقت در وضع موجود ملک و ابعاد تعرفه شده در اسناد مالکیت دفترچه امری بسیار رایج است. چراکه در زمان صدور اسناد مالکیت دفترچه ای که در دهه ۸۰ شمسی و ماقبل آن رایج بوده، تجهیزات بسیار دقیق امروزی نظیر توتال استیشن ها و جی پی اس های چند فرکانسه وجود نداشته و عموما عملیات تعیین مساحت املاک و تعرفه حدود با طولیاب های ساده همچون متر انوار صورت می گرفت که در این روش تعیین مساحت شاید با دقت بسیار زیاد کارشناسان اداره ثبت، می شد طول ها را با دقت حداکثر اندازه گیری کرد ولی به هیچ وجه امکان اندازه گیری دقیق زوایا بین اضلاع وجود نداشت و لذا این امر باعث بروز خطا در تعیین مساحت دقیق املاک می شد. که این خطاها را امروزه می توان با دستگاه های اندازه گیری بسیار دقیق همچون توتال استیشن ها و جی پی اس های چند فرکانسه موجود شناسایی و برطرف نمود.

    حال فرض کنید فرد متقاضی برای دریافت پروانه ساختمان برای یک ملک با طول اضلاع و زوایای مختلف یا در اصطلاح ملکی قناص یا چند پلاک تجمیعی مختلف با اسناد مالکیت دفترچه ای اقدام کند و کارشناس فنی هم در زمان بازدید تنها به بررسی طول ابعاد حدود اربعه با متر دستی یا لیزری اکتفا کند و روند صدور جواز تا صدور دستور نقشه و طراحی بنا و تصویب نقشه ها پیش رود.

    عملیات گودبرداری هم بدون حضور مهندس نقشه بردار صورت گیرد و حال متوجه می شویم که برخی طول های موجود در نقشه مصوب با وضع موجود مطابقت ندارد و افراد استادکار آرماتوربندی ادعا می کنند که نمی توانند محل ستون ها را به درستی جانمایی کنند. اینجاست که تازه افراد مالک یا پیمانکاران ساخت به فکر کمک گرفتن از مهندسین نقشه بردار جهت تهیه نقشه سایت پلان و جانمایی فونداسیون می افتند. ولی در اینجا هم کاری از مهندسان نقشه بردار ساخته نیست چراکه نقشه وضع موجود ملک با حدود و ابعاد مندرج در دستور نقشه مغایرت دارد.

    و در بهترین صورت برای حل این مشکل و ادامه دادن روند ساخت، سازندگان و مالکان مجبور هستند آن قسمت از ملکشان که در دستور نقشه نیامده را رها کنند و همچنین آن قسمت از ملک که در حدود همسایه ها رفته را نیز با رعایت درز انقطاع ها رها کنند و روند ساخت را ادامه دهند. یعنی به منظور جلوگیری از روند اداری طاقت فرسا جهت اصلاح پروانه ساخت با توجه به ابعاد و زوایا دقیق ملک و به طبع توقف روند ساخت و ساز تا رسیدن دستور نقشه و نقشه های طراحی شده جدید، قدری از ملک خود را رها کنند و عملیات ساخت ساز را ادامه دهند. فرض کنید مالک یا پیمانکار مجبور به رها کردن فقط مساحت یک متر مربع از ملک خود در پنج طبقه باشد و در کل پنج متر مربع از مساحت بنای خود را از دست بدهد. مقدار این ضرر چقدر می تواند باشد؟

    ولی سوال اصلی اینجاست که چطور می توان از بروز چنین مشکلی جلوگیری کرد و بهترین دستور نقشه و نقشه های مصوب را داشت؟ جواب این سوال پاسخی بیار آسان و کم هزینه دارد.

    “تهیه نقشه یو تی ام با مهر و امضای کارشناس رسمی دادگستری”

    این دسته از نقشه های یو تی ام را می توان معتبر ترین نوع نقشه یو تی ام دانست که که در کلیه سازمان ها و ارگان های دولتی و یا تابعه قوه قضاییه معتبر بوده و با دقیق ترین و بروز ترین ابزار نقشه برداری تهیه می شوند. همچنین کارشناسان دادگستری رشته های امور ثبتی و نقشه برداری حدود ملک را با طول ابعاد مندرج در اسناد مالکیت مطابقت داده و ذیل نقشه های خود میزان عدم مطابقت های وضع موجود و سند را قید کرده و در روند صدور پروانه های ساختمان، نقشه یو تی ام تهیه شده توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته های امور ثبتی و نقشه برداری ملاک عمل قرار می گیرد.

    حال یک سوال دیگر اینجا باید از مالکان و پیمانکاران ساخت پرسید. هزینه تهیه نقشه یو تی ام توسط کارشناسان رسمی دادگستری بیشتر است یا رها کردن بخشی از مساحت ساختمان؟ ما در پاسخ به این سوال به یک جمله بسنده می کنیم.

    ” تهیه نقشه یو تی ام قبل از صدور جواز هزینه نیست، سرمایه گذاری است”

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    Leave A Comment