محاسبه احجام عملیات خاکی ( حجم خاکریزی و خاکبرداری)

  • عملیات خاکی

    عملیات خاکی معمولا مهمترین قسمت از شروع یک پروژه است فرضا وقتی یک زمین دست نخورده را دارید و میخواهید یک پروژه را در آنجا راه اندازی کنید باید ابتدا بررسی کنید که زمین در چه وضعیتی هست و برای تسطیح آن چه میزان خاکبرداری یا خاکریزی لازم دارید و این میزان خاکبرداری و خاکریزی برای شما چه قدر هزینه خواهد داشت و این هزینه یکی از هزینه های سنگین در کارهای عمرانی محسوب میشود و محاسبه دقیق آن برای کارفرما و پیمانکار میتواند بسیار مهم و اساسی باشد.

    یا اینکه با استفاده از نقشه های توپوگرافی که مدل XYZ زمین هست میتوانید مدل سه بعدی از سطح ارتفاعات نقاط مختلف زمین داشته باشید تا پستی و بلندی ها را تشخیص بدهید و بدانید که از کجای پروژه بهتر است راه احداث شود و از کدام قسمت زمین بهره برداری دیگری شود. البته سایر استفاده ها از نقشه های توپوگرافی زیاد هست که میتوان به نوبت به تشریح آنها پرداخت.

    روش های محاسبه احجام

    برای محاسبه احجام شما باید سطح را بتوانید برداشت کنید این برداشت سطح بسته به شرایط میتواند با دوربین های نقشه برداری و یا با استفاده از پهپاد ها و … انجام پذیرد که باید دید در مورد پروژه ای که شما مد نظر دارید و دقتی که نیاز دارید با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید کدام روش مناسب تر است.

    مدل سه بعدی احجام

    پس از اینکه از وضع موجود نقشه توپوگرافی برداشت شد میتوانیم این سطح را از سطحی که میخواهیم داشته باشیم کم کنیم تا بتوانیم حجم عملیات خاکی که قرار است انجام بدهیم را محاسبه نماییم و این کار با استفاده از نرم افزار civil 3d انجام میپذیرد. البته که با آرک مپ و خیلی از نرم افزار های دیگر هم میتوان حجم را محاسبه نمود اما قطعا دقیق ترین راه استفاده از سیویل و تولید مدل سه بعدی میباشد.

    محاسبه احجام دپو شده (سیمان یا ماسه یا…)

    فرض بفرمایید شما معدن سیمان دارید و با تلاش و پشتکار زیاد این معدن را اکتشاف نموده و مشغول به بهره برداری شده اید و در یک زمین مسطح این سیمان هایی را که استخراج نموده اید دپو کرده اید ولی حالا میخواهید بدانید که این میزان سیمان که روی هم انباشته اید چه مقدار است که بتوانید آن را یا یکجا بفروشید یا برای بسته بندی آن برنامه ریزی نمایید.

    در این جا هم مهندسین نقشه بردار میتوانند به کمک شما بیایند و با استفاده از دوربین های توتال استیشن لیزری روی سطح دپو شده را برداشت میکنند و سپس سطح مبنا یا زمین را برداشت میکنند و این دو سطح را از هم کم میکنند و میتوان با دقت مناسبی حجم سیمان یا هر ماده دپو شده ای را بدست آورد که این اعداد بعضا میتواند برای شما خیلی باارزش باشد.

    توپوگرافی زمینی بهتر است یا توسط پهپاد؟

    هر کدام مزایای خود را دارند باید بررسی کرد که شما کدام را نیاز دارید، ممکن است شما یک حجم کوچک مانند ۵ هکتار را لازم داشته باشید و دقت بالایی مد نظرتان باشد که باید حتما با دوربین برداشت صورت بگیرد اما برخی مواقع شما نیاز به مدل سه بعدی از منطقه دارید و میخواهید علاوه بر ابر نقطه و توپوگرافی و DEM مدل سه بعدی را هم داشته باشید یا دسترسی زمینی برای برداشت دقیق سخت و طاقت فرسا هست که میتوان از تکنولوژی پهپاد ها استفاده کرد. و لزوما نمیتوان گفت در تمام مقیاس ها زمینی دقت بالاتری از پهپاد دارد چرا که در مقیاس وسیع ممکن است برخی نقاط حساس در برداشت زمینی جا بمانند و در اینجا میتوانید روی مشاوره ما حساب کنید.

     

    نقشه بردار ناظر هنگام عملیات خاکی

    هنگامی که عملیات خاکی در حال انجام است فرضا راننده بیل مکانیکی باید توجیه شود که تا کجا را باید خاکبرداری کند و در اصل باید یک خط مبنا به وی داده شود که بداند تا چه ارتفاعی از حجم خاک را باید برداشت کند تا با استفاده از کامیون ها جا به جا بشود و این کار بسته به نظر کارفرما میتواند با استفاده از دوربین های نیوو یا با استفاده از دادن خط مبنا توسط دوربین توتال استیشن انجام بشود. میتوان یک چوب یا میلگرد را در زمین فرو کرد و نقطه ای که خط مبنای خاکریزی یا خاکبرداری هست را روی آن چوب یا میلگرد علامت زد تا راننده بیل مکانیکی بتواند کارش را به نحو درستی انجام بدهد.

    بعضا ما شاهد این موضوع بوده ایم که یک نقشه بردار در کارش خیلی ماهر است و توانایی مناسبی در محاسبات نقشه برداری و کار با دوربین دارد اما توانایی ارتباط برقرار کردن با راننده بیل و کارگر بنا را ندارد و در این مواقع هست که ارزش واقعی نقشه بردار کارآزموده با توانایی صحبت با همه اقشار را میتوانید شاهد باشید.

    البته که در اجرا خیلی مسائل دیگر وجود دارد که حضور نقشه بردار از صفر تا صد کار را حتی برای کارفرمای با تجربه واجب و دارای توجیه اقتصادی میکند. در صورتی که برای انواع محاسبه حجم و سایر خدمات نقشه برداری به ما افتخار میدهید که در خدمتتان باشیم میتوانید با ما تماس بگیرید. در تمام نقاط ایران میتوانیم در خدمت شما باشیم.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    پیام بگذارید