سوالات متداول در زمینه عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای

  • در این مطلب قصد داریم تا به طور خلاصه به برخی از سوالات متداول شما عزیزان که در زمینه تهیه و خرید عکس های هوایی پیش آمده هست پاسخ دهیم. ضمن اینکه مجدد به ذکر این نکته بپردازیم که در این زمینه میتوانیم مشاوره و راهنمایی خدمتتان ارائه کنیم و کار سفارش عکس از سازمان نقشه برداری را به عنوان مشاوره و کارشناس شما انجام دهیم.

    ۱-تفاوت مقیاس و GSD چیست؟ 

    GSD مخفف عبارت “Ground Sample Distance” یا فاصله نمونه برداری زمینی است. به عبارت دیگر به فاصله بین دو مرکز پیکسل متوالی در یک تصویر رقومی بر روی زمین گفته می شود. هر چه ابعاد GSD بزرگتر باشد وضوح تصویر رقومی کمتر و جزییات محدودتری قابل مشاهده است. GSD رابطه مستقیمی با ارتفاع پرواز دارد بطوریکه برای یک دوربین ثابت هر چه ارتفاع پرواز بیشتر باشد مقدار GSD بزرگتر خواهد شد.

    مقیاس عبارت است از نسبت طول اندازه گیری شده روی نقشه یا عکس (عکس تقریبا قائم) به طول افقی مشابه روی زمین. به عنوان مثال مقیاس ۱:۵۰۰۰ یعنی یک سانتی متر بر روی عکس یا نقشه معادل با ۵۰۰۰ سانتی متر یا ۵۰ متر بر روی زمین می باشد.

    در یک عکس هوایی که از مناطق غیر مسلح گرفته شده، مقیاس در نقاط مرتفع تر بزرگتر و در نقاط پایین تر کوچک تر است. علت آن است که نقاط مرتفع به دوربین نزدیک تر از نقاط پایین تر هستند. در حالی که مقیاس یک نقشه در سرتاسر نقشه یکسان است.

     

    ۲-منظور از شماره طرح و نوار در عکسبرداری هوایی چیست؟

    شماره طرح: تمامی پرواز هایی که در سازمان نقشه برداری کشور به منظور تهیه عکس هوایی یا تصویر رقومی صورت می گیرد با یک شماره یکتا شناسایی می شوند. این شماره معمولا شامل دو بخش سال ( در سال های میلادی دو رقم و در سال های شمسی چهار رقم) و یک شماره که مربوط به پروژه در آن سال می باشد، تقسیم می گردد.
    شماره نوار : نشانگر ردیف پروازی در هر طرح پرواز می باشد.

     

    ۳-نقشه های پوششی شامل چه مقیاس نقشه هایی است؟

    این دسته از نقشه ها که کل سطح کشور را پوشش میدهند، ابتدا در دهه های هفتاد و هشتاد شمسی در مقیاس یک بیست و پنج هزارم، به روش فتوگرامتری تهیه و سپس در مقیاسهای یک پنجاه هزارم، یکصد هزارم و یک دویست و پنجاه هزارم جنرالیزه شده است.

     

    ۴- تفاوت فرمت های JPG و GEOPDF در نقشه های پوششی در مقیاس۱:۲۵۰۰۰ چیست؟

    فرمت JPG دارای کیفیت پایین در حدود LLL ۲۵۰ بوده و دارای کاربردهای خاص می باشد. فرمت GEOPDF، دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و همچنین این تصاویر زمین مرجع می باشند.

     

    ۵-منظور از زون در هنگام استفاده از گزینه UTM چیست؟

    سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس (Universal Transverse Mercator coordinate system) که به اختصار پوتی ام (UTM) خوانده می شود، نوعی سیستم تصویر است که از دستگاه مختصات دکارتی دو بعدی جهت مشخص نمودن موقعیت بر روی سطح زمین بهره می گیرد.
    در سامانه یو تی ام زمین، به ۶۰ زون (قاچ یا بخش) تقسیم می شود که هر زون به اندازه ۶ درجه طول جغرافیایی است. شایان ذکر است در ایران عمده نقشه های تهیه شده در سیستم تصویر UTM می باشد. ایران در چهار زون ۴۱،۳۹،۴۰، ۳۸ قرار دارد. 

     

    ۶-تفاوت تصاویر رقومی هوایی با هدر و بدون هدر چیست؟

    دروبین های اولتراكم از نوع دروبین های متریک می باشند. در صورتیکه مختصات مرکز تصویر در تصویر نگهداری شده باشد به این نوع از تصاویر، باهدر گفته شده و برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. برای تفسیر بصری، نیاز به اینگونه تصاویر نیست.

     

    ۷-تصاویر ماهواره ای عمدتا مربوط به چه سالهایی است؟

    تصاویر ماهوره ای موجود معمولا در چهار دسته ذیل می باشند.
    الف – تصاویر ماهوره Spot : از سال ۱۳۸۴ لغايت ۱۳۸۷ شمسی، عمدتا سال ۱۳۸۷
    ب- تصاویر ماهوره andsatا: از سال ۱۳۸۱ لغایت ۱۳۸۲ شمسی
    ج- تصاویر ماهوره IRS: از سال ۱۳۸۱ لغایت ۱۳۸۴ شمسی
    د-تصاویر ماهوره Ikonos : از سال ۱۳۸۴ لغایت ۱۳۸۵ شمسی

     

    برای مشاوره و خرید عکس های هوایی بصورت تخصصی از سازمان نقشه برداری متیوانیم در خدمت شما عزیزان باشیم و به عنوان کارشناس و مشاور شما کار سفارش را انجام دهیم.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    پیام بگذارید