کنترل شاغول بودن ستون های فلزی و بتنی در ساختمان سازی

  • پایش و مانیتورینگ ستونها

    اهمیت گودبرداری اصولی و پایش آن و همچنین کنترل شاغول بود ستون ها را زمانی میتوان با تمام وجود باور کرد که حادثه ای مانند متروپل رخ بدهد و همه ما در اخبار و روزنامه ها هر روز شاهد خبرهای تلخ این واقعه باشیم.

    با آرزوی آینده ای بهتر و امید بر اینکه هیچوقت چنین وقایعی تکرار نشوند به شرح یکی از خدمات نقشه برداری ساختمان یعنی بررسی میزان شاغول بودن یا همان تراز بودن ستون های فلزی و بتنی در ساختمان های در حال ساخت میپردازیم.

    با به روز شدن دوربین های توتال استیشن که خیلی از امکانات را به صورت یکجا در یک دوربین جمع شده اند.

    هنگامی که ستون های یک ساختمان را فیکس میکنید باید علاوه بر شاغول دستی از دوربین های نقشه برداری هم استفاده نمایید و با دوربین توتال استیشن لیزری شاغول بودن ستون ها را چک کنید.

    چک کردن ستونها با دوربین توتال چطور انجام میشود؟

    در منوهای مختلف دوربینها متفاوت است ولی بهتر است از دوربین های توتال استیشن لایکا استفاده شود. اگر دوربین لیزری نباشد تقریبا کار سخت است و شدنی نیست.

    باید یک خط فرضی برای دوربین تعریف کرد از پایین و از بالا دو نقطه قرائت شود تا میزان انحراف از آن خط مورد بررسی قرار بگیرد و با این کار پیچش ستون هم محاسبه میگردد (میزان انحراف از هر طرف)

    به هر حال این کار به جز مواردی که ذکر شد پیچیدگی های خاص خودش را نیز دارد و تراز بودن دوربین و کالیبره بودن دستگاه نیز در دقت کار تاثیر مستقیم دارد.

    بررسی شاغولی ستون های فلزی و ستون های بتنی

    یک تفاوتی که در بررسی شاغول بودن ستون های فلزی و ستون های بتنی وجود دارد امکان وجود پیچش در ستون های با طول و عرض بزرگ در ستون های بتنی هست ، از آنجا که در ستون های فلزی طول و عرض زیادی ندارید این خطا به ندرت به وجود می آید اما در ستون های بتنی باید از هر سمت دو طرف ستون مورد بررسی قرار بگیرد که علاوه بر شاغول بودن پیچش ستون نیز مرتفع گردد

    سرعت انجام بررسی شاغولی ستونها

    هنگامی که ستونها را بتن ریزی میکنند خیلی مهم هست که با سرعت بالایی تراز بودنشان مورد بررسی قرار بگیرد چرا که به دلیل سریع خشک شدن بتن خصوصا در فصل تابستان زمان زیادی برای تراز کردن باقی نمی ماند. سرعت البته در کنار دقت هست که ارزش پیدا میکند.

    اگر افتخار بدهید که ما در خدمتتان باشیم ما سابقه مناسبی در این زمینه داریم و میتوانیم با توان مناسبی بررسی تراز بودن و شاغول ساختن ستونهای شما را با دقت مناسب و سرعت خوب انجام بدهیم که برای مشاوره و همچنین ارائه خدمات نقشه برداری میتوانید با ما تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    Leave A Comment