تاریخچه عکس های هوایی

  • تاریخچه عکسهای هوایی در جهان

    بارها در این وبسایت مطرح شده که بسیاری از پیشرفتها در علم نقشه برداری را مدیون جنگها و بودجه های نظامی هستیم و مشخص نیست که برای این حقیقت باید از واژه خوشبختانه و یا متاسفانه استفاده کرد. واضح است که بهتر میبود که این پیشرفت ها بدون وجود جنگها شکل میگرفت اما اگر واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم شاید بتوان گفت که اگر این جنگها نبودند بودجه های نظامی شکل نمیگرفت و علاقه شرکت های خصوصی هم در این زمینه نبود که بتوانیم انتظار پیشرفتش را داشته باشیم، عکسهای هوایی نیز در همین راستا قرار دارند که ابتدا برای جاسوسی مورد استفاده قرار گرفتند تا امروزه که ماهواره های فوق پیشرفته عکسهای جاسوسی با کیفیت بالایی تهیه میکنند که در دسته نظامی قرار میگیرند و به اشخاص حقیقی دسترسی آنها داده نمیشود.

     

    علاقه انسانها با عکاسی و ثبت وقایع موضوعی است که میتوان مقالات زیادی درباره اش یافت و جای بحث و گفتگوی فراوان دارد اما عکسهای هوایی (از بالا گرفته شده) از شهرها به همان قدمتی برمیگردد که تکنولوژی عکاسی توسعه داده شد. اگر نقاشی هایی که از شهرها کشیده میشد و تاریخچه دقیق و مشخصی ندارند را کنار بگذاریم عکاسی به سبک نوین به اواسط قرن نوزدهم باز میگردد و همان زمان عکاسی به نام نادار اولین عکس هوایی را بوسیله بالنی به نام غول بر فراز شهر پاریس تهیه کرد.

    عکسهای زیادی به عنوان اولین عکسهای هوایی ثبت شده شناخته میشوند مثل عکسهایی که از اهرام مصر گرفته شده و یا… بعدها از سایر شهرها نیز عکسبرداری هوایی انجام شد تا جایی که در بسیاری از کشورها در صحراها به جای نقشه ها از عکسهای هوایی استفاده میشد.

    تاریخچه عکس های هوایی

    تاریخچه عکس های هوایی در ایران

    بعد از پایان جنگ های جهانی با انبوه هواپیماهایی مواجه بودند که حالا دیگر کاربردی نداشتند و سوالی که مطرح میشد این بود که چه استفاده ای از این هواپیماها میتوان انجام داد و یکی از این طرح ها تهیه عکسهای هوایی بود.
    اولین سری عکسهای پوششی در ایران از سال ۱۳۳۴ تا سال ۱۳۳۶ در ایران تهیه شد که اکنون در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح آرشیو شده اند و با پرداخت هزینه اندکی قابل خریداری میباشند اما باید بدانید که مقیاس این عکسها یک ۵۵هزارم هست و دقت و کیفیتی که شاید در ذهنتان باشد را احتمالا نتوانید از این عکسها دریافت کنید و نمونه آنها را بصورت اسکرین شات برای شما در اینجا قرار میدهم. عکس زیر قبل از روم هست:

    عکس هوایی دهه 30 ارتش

     

    عکس زیر نیز پس از زوم میباشد که از همین عکس بالا تهیه شده است:

    عکس هوایی دهه 30 پس از زوم

     

    در دهه ۳۰ قانون اصلاحات اراضی انجام شد و افزایش بازدهی پس از آن انقلاب و پیشرفتی در صنعت کشاورزی کشور بوجود آورد پس از آن در دهه ۴۰ با پیشرفت ادوات کشاورزی و همچنین افزایش جمعیت در ایران شاهد این بودند که جنگلها در حال از بین رفتن بود و همه جا مراتع را شخص میزدند و کاشت و کار انجام میدادند و این موضوع عواقب زیادی به دنبال داشت که برخی از آنها را هم اکنون شاهدش هستیم و برای جلوگیری از این پدیده قانون ملی شدن جنگلها و مراتع به تصویب رسید و بر اساس آن قانون از دهه ۴۰ به بعد که بعدها آخرین بروزرسانی آن قانون در سال ۱۳۴۵ بود مصوب شد که هر زمینی که در حال حاضر کشاورزان در حال کشت و کار هستند و زراعت در حال انجام هست ملی نیست و مستثنیات میباشد اما همه جنگلها و مراتع ملی هستند و متعلق به دولت و عموم مردم بوده و هیچکس نمیتواند آن را شخم بزند و یا مال خود کند.

    این قانون خیلی خوب بود ولی حالا چطور میتوان همه زمین ها را تک تک ثبت و بررسی کرد که رشوه و خلاف در آن نباشد؟ بهترین راه عکسهای هوایی بود که کاداستر را بسیار راحتتر میساخت. عکسهای هوایی دهه ۴۰ هم بیشتر به همین منظور در ایران گرفته شدند که بصورت پوششی با مقیاس ۲۰هزارم که مقیاس مناسبی هم بود تهیه شدند و این عکسها اکنون در سازمان نقشه برداری آرشیو هستند که برای تهیه این عکسها هم باید هزینه پرداخت کنید و از طریق ما هم میتوانید به این عکسها دسترسی پیدا کنید و ما میتوانید برای تهیه این عکسها در خدمت شما عزیزان باشیم.

    نمونه این عکسهای هوایی را هم در این قسمت خدمت شما قرار میدهم عکس زیر دهه ۴۰ قبل از زوم هست:

    عکس دهه 40 قبل از زوم

    این عکس هم همان عکس بالا بعد از زوم هست:

    عکس هوایی دهه 40 بعد از زوم

     

    در دهه ۷۰ شمسی نیز مجددا عکسبرداری پوششی از کل کشور صورت گرفت که این تصاویر نیز در آرشیو سازمان نقشه برداری موجود است، به جز این عکسها عکسبرداری های غیر پوششی زیاد دیگری در دهه های ۵۰ یا ۶۰ بامقیاسهای بهتر مثل ۵ هزارم یا حتی ۴هزارم نیز در مناطق مختلف کشور گرفته شده که بستگی به موقعیت استراتژیک نقاط برای هر قسمت از ایران متفاوت است و شما عزیزان میتوانید لوکیشن یا مختصات منطقه مد نظر خود را ارسال بفرمایید تا برای شما بررسی بشود که چه سالهایی با چه مقیاسهایی آن منطقه عکسبرداری هوایی شده است.

    ، امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید برای خرید عکس هوایی میتوانید با ما تماس بگیرید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    Leave A Comment