تولید فله ای مهندس نقشه بردار در سازمان ثبت اسناد

  • شگفتی سازی ایرانیان در سازمان ثبت اسناد

    افتخاری برای ایران و ایرانی : تحولی عظیم در علم و عمران و نقشه برداری و تمام علوم مهندسی رخ داده که به همت مدیران بلند پایه و تحصیل کرده و باسواد کشورمان در سازمان ثبت اسناد و املاک در کشور ایران همه بدون نیاز به گذراندن علوم پایه و بدون نیاز به پاس کردن پیش نیاز های رشته نقشه برداری ، مهندس نقشه بردار میشوند و تولید روزانه انبوه مهندس نقشه بردار را شاهد هستیم.

    ارزش نقشه برداری در ایران

    اینجا ایران است کشوری که برای علم و مهندسی نه تنها ارزش بالایی قائل نیستند بلکه در راستای تخریب پایه ای آن هم عمل میکنند. بارها گفته شده همه پیشرفت ها را مدیون علوم مهندسی هستیم و همه پیشرفت ها از علوم مهندسی شروع میشوند ولی فعلا شاهد این هستیم که در دبیرستانها در رشته تجربی همه برای قبول شدن در پزشکی و پرستاری سر و دست میشکنند ، حتی کسانی که اصلا علاقه ای به این رشته ها ندارند به دلیل وجود کار و آینده مناسب همه به دنبال قبول شدن در این رشته ها هستند ، اما تمام شرکت کنندگان در رشته ریاضی در دانشگاه قبول میشوند (و این موضوع ممکن است به قیمت بی کیفیت بودن ساختمان ها و… برای خودتان تمام شود) درحالی که در گذشته اینطور نبوده و باید پرسید از کجا شروع شد؟ از تصمیم های یک شبه؟

    مدیران خوب و عالی ما در سازمان ثبت اسناد که مشخص نیست چگونه به این پستها و مقامها رسیده اند متاسفانه در حال گرفتن تصمیم هایی هستند که بدون اینکه به آن آگاه باشند در حال فراری دادن مهندسین کشور و بی سواد و کم سواد کردن خروجی مهندسی نقشه برداری هستند.

    دستمزد های بالای رشته نقشه برداری

    واقعا جای تاسف دارد که سالهای متمادی به یک رشته مهندسی علاقه داشته باشی و از دانشگاه فارغ التحصیل بشوی و بعد بشنوی که دستمزد یک اوستا کارگر بنا یا یک کاشی کار بدون نیاز به سواد یک روز یک میلیون تومان هست و تعرفه قانونی دستمزد یک مهندس نقشه بردار برای تهیه کروکی عرصه یک ملک با ایاب ذهاب و … ۳۵۰ هزار تومان هست! واقعا جا دارد که از مدیران بالیاقتی که این شرایط مهم و خوب را فراهم کرده اند تجلیل شایسته ای به عمل آید.

    این قیمت های پایین را برای کارهای نقشه برداری در نظر گرفتند و عده ای از مهندسین هم با اینکه میتوانستند در اسنپ درآمد بیشتری داشته باشند به دلیل اینکه به کارشان علاقه مند بودند به انجام این کارها مشغول شدند ولی با استقبال کمی مواجه شد تا جایی که مدیران عزیزتر از جان ما تصمیمی گرفتند مبنی بر اینکه هر کارمندی و هر کسی که از راه رسید را بدون اینکه رشته مهندسی نقشه برداری خوانده باشد آموزش بدهند تا برای تهیه کروکی عرصه و گرفتن سند تک برگ نقشه بردار شود، بعضا این نقشه برداران در جاهایی نقشه برداری خواهند کرد که قیمت زمین و خانه میلیون ها تومان ارزش دارد و معلوم نیست که اشتباهات احتمالی ایشان که علاوه بر اینکه دعاوی حقوقی زیادی به دنبال خواهد داشت حق الناس بسیاری نیز از بین میبرد را چه کسی پاسخ خواهد داد.

    کارمندان فوق تخصص نقشه بردار در اداره ثبت

    کارمندان اداره ثبت دوره دیده یا همان مهندسین نقشه برداران آینده ای که نه میدانند سیستم مختصات چیست و نه از ژئودزی و سایر علوم پایه نقشه برداری آگاهی دارند به زودی متخصصینی خبره و توانمند خواهند بود که نقشه عرصه تهیه میکنند و با فشار دادن دکمه های جی پی اس های مولتی فرکانسه این وظایف مهم و خطیر را بدون دانستن فرق لوکال و یو تی ام به سرانجام میرسانند.

    تصمیم ضد نقشه برداری

    نکنید این کارها را… این سازمان باید متولی و حامی رشته نقشه برداری باشد. این تصمیم ها عواقب دارند.شاید خیلی از ما مهندسین نقشه برداری نیازی به این کارها نداشته باشیم و نیازی به درآمد پایین کارهای برونسپاری رشته نقشه برداری نداشته و نداریم اما نباید همین درآمد اندک به کسانی خارج از رشته نقشه برداری برسد و نباید ارزش علم مهندسی نقشه بداری خدشه دار شود. بدیهی است که با چنین اخباری باید فاتحه رشته نقشه برداری خوانده شود و برای این رشته مهندسی مهم و حساس که میلی مترهای مهم را اندازه میگیرند مجلس ترحیمی تدارک دید تا این مدیران عزیز بتوانند به جشن خود بپردازند.

    اعتراض به این تصمیم اتحاد نقشه برداران در ایران را لازم دارد و از همکاران مهندس نقشه بردار سختکوش و زحمتکش خود در سراسر کشور هر جا که هستند خواهشمند است در حد توان خود به هر صورتی که میتوانند اعتراض مدنی خود را نسبت به این تصمیم اشتباه نشان داده و صدایشان را به اشتراک بگذارند تا شاید به صمع و نظر افراد تاثیر گزار و دلسوزی که هنوز در این کشور خدمت میکنند برسد.
    باتشکر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    2 Comments

    1. مهندس قره باغی اکتبر 4, 2023 at 1:48 ق.ظ - Reply

      متاسفانه اخیرا طوری شده که نقشه هایی را که خود کارمندان ثبت نمیتوانند برداشت کنند یا مشکل دارند و کار سختی هست با به نقشه برداران ssbr واگذار میکنند و خودشان کارهای راحت و خوب را انجام میدهند.

    2. مرتضوی اکتبر 4, 2023 at 1:50 ق.ظ - Reply

      هیچ کس جلودار این اداره ثبت نیست هر تعرفه ای که دلشان بخواهد وضع میکنند و هیچ صنف نقشه برداری در ایران نداریم

    Leave A Comment