خدمات تهیه نقشه توپوگرافی (رقومی) در سراسر کشور

  • خدمات تهیه نقشه توپوگرافی

    قبل از ذکر مجموعه خدماتی که در زمینه توپوگرافی در تهران و دیگر شهرها در حال ارائه هستیم لازم میدانم توضیحاتی در این زمینه و علم توپوگرافی که در زیرمجموعه نقشه برداری قرار میگیرد توضیحاتی را خدمتتان ارائه کنم:

    هر نقطه از یک عارضه در روی زمین در سیستم مختصات کارتزین دارای سه مختصات X,Y,Z  میباشد.X,Y موقعیت مسطحاتی و Z موقعیت ارتفاعی یا  Level آن نقطه را مشخص میکند.

    به نقشه ای که (علاوه بر موقعیت مسطحاتی) موقعیت ارتفاعی نقاط نیز در روی آن مشخص شده باشد نقشه توپوگرافی یا رقومدار گویند.این کار با اختصاص کدهای ارتفاعی به نقاط و ترسیم منحنیهای میزان انجام میپذیرد.

    تعریف منحنی تراز یا منحنی میزان : contour line

     در یک نقشه توپوگرافی منحنی است که همه نقاط هم‌ارتفاع زمین را به هم وصل می‌کند. منحنی‌های میزان همدیگر را قطع نمی‌کند و کوچکترین محیط بسته در این نقشه‌ها، بلندترین نقطه و یا پایین‌ترین نقطه می‌باشد.فواصل عمودی بین خطوط منحنی‌های میزان، همگی یکسان هستند.

    توپوگرافی با پهپاد

    ما اخیرا در سه سال گذشته سعیمان بر این است که نقشه های توپوگرافی را تا حد امکان با پهپاد انجام بدهیم و این خدمات هم مورد استقبال کارفرمایانمان قرار گرفته است.

    برداشت توپوگرافی با پهپاد

    مزایای استفاده از پهپاد ها در تهیه نقشه های توپوگرافی چیست؟

     

    ۱٫ کاهش زمان و هزینه:
    – استفاده از پهپادها به کاهش زمان و هزینه‌های نقشه‌برداری گسترده کمک می‌کند. نقشه‌برداری با پهپاد تا پنج برابر سریعتر از روش‌های زمینی انجام می‌شود و به نیروی انسانی کمتری نیاز دارد. با استفاده از برچسب‌گذاری جغرافیایی PPK، نیاز به قرار دادن چندین نقطه کنترلی زمینی نیز نمی‌باشد. این اقدام نهایتاً منجر به ارائه نتایج نظرسنجی سریع‌تر و با هزینه کمتر می‌شود.

    ۲٫ داده‌های دقیق و جامع:
    – پهپادها توانایی ایجاد هزاران اندازه‌گیری مختلف را دارند که می‌توانند در انواع مختلفی نمایش داده شوند، از جمله ارتوموزائیک، ابرنقطه، DTM، DSM، خطوط کانتور و غیره. هر پیکسل از نقشه‌های تولید شده، دارای داده‌های جغرافیایی سه بعدی می‌باشد.

    ۳٫ نقشه‌برداری مناطق دسترسی دشوار:
    – پهپادهای نقشه‌برداری هوایی تقریباً در هر نقطه از زمین قابل استفاده هستند و می‌توانند در مناطقی که دسترسی به آن‌ها مشکل است، شامل مناطق با شیب‌های تند و نامناسب برای ابزارهای اندازه‌گیری سنتی، پرواز کنند. این به معنای نقشه‌برداری مناطقی است که در شرایط عادی غیرقابل دسترسی به نظر می‌رسد و نیازی به بسته‌سازی برای تعلیق ترافیک یا توقف خطوط قطار نیست. به علاوه، این روش به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های زمین را جمع‌آوری کنید بدون هزینه‌های اضافی.

     

    قوانین مربوط به نقشه های منحنی‌ میزان

    ۱: هر خط حدفاصل (خط کنتور) نمایشگر خطوطی است که کاملاٌ هم ارتفاع هستند.

    ۲: خطوط حدفاصل هیچ‌گاه با یکدیگر برخورد نمی‌کنند.

    ۳: رفتن از یک خط حدفاصل به یک خط حدفاصل بالاتر، نشان دهندهی افزایش ارتفاع می‌باشد.

    ۴: هر چقدر، خطوط حدفاصل به همدیگر نزدیکتر باشند، شیب زمین تندتر و هر چقدر فاصله ی این خطوط با همدیگر بیشتر باشد، شیب زمین ملایم‌تر است.

    ۵: تعدادی خطوط حدفاصل بسته، نشانگر یک تپه یا یک کوه می‌باشند، اما اگر این خطوط بسته به صورت هاشور زده باشند، نمایشگر یک حفره بر روی سطح زمین می‌باشند.

    ۶: خطوط حدفاصل در یک دره که رودخانه دارد در نقاط سرچشمه رودخانه و بالای تپه به صورت شکل V در می‌آیند.

    ۷: بر روی یک قله یا در عمق یک دره با ارتفاع یکسان ممکن است تعدادی از خطوط حدفاصل تکرار شوند. این معمولاٌ در مورد دره‌های هم سطح یا قله اتفاع می‌افتد.

    نمونه یک عکس از نقشه منحنی میزان را میتوانید در تصویر زیر مشاهده فرمایید.
    نقشه منحنی میزان

     

    اگر به دنبال دفتر نقشه برداری بودید و نیاز دارید که نقشه توپوگرافی برای زمینی تهیه کنید و میخواهید عوارض زمینتان روی نقشه بیاید با ما تماس بگیرید البته عده ای سریع میروند سر اصل مطلب و میپرسند قیمت توپوگرافی زمین ما چقدر میشود باید این نکته را توجه کنید که نسبت به این که موقعیت مکانی زمینتان در کجا قرار دارد و چقدر پستی بلندی دارد و یا عوارضی مانند درخت و … چه تعداد دارد سختی کار و طبیعتا قیمت آن کار متفاوت خواهد بود که ضمن تشکر از شما بابت مطالعه این مطلب تقاضامندم در صورت نیاز به مشاهده کار و انجام آن برایتان ابتدا تماس حاصل بفرمایید.

     

    همچنین سایر خدمات نقشه برداری به جز مبحث توپوگرافی را هم میتوانید به ما بسپاری فرض بفرمایید که شما از مبحث خاکریزی و خاکبرداری و تسطیح هم خارج شده باشید برای پیاده سازی ها و سایر کارهایی که نیازمند یک مهندس نقشه بردار هستید میتوانید با ما تماس بگیرید تا در خدمت شما عزیزان باشیم و این کار را با بالاترین دقت و بهترین کیفیت از ما تحویل بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    Leave A Comment