زمینی که ملی اعلام شده را چگونه از منابع طبیعی میتوان پس گرفت؟

  • زمین ملی و منابع طبیعی

    اخیرا تماس هایی زیاد داشته ایم که از ما کمک و راهنمایی در زمینه ملی بودن زمین درخواست شده است و در اینجا لازم دانستیم که توضیحات جامعی در این زمینه خدمت همه شما عزیزان ارائه شود تا بتواند پاسخگوی سوالات متداول شما باشد.

    اگر قرار بر این بود که هر کسی هر قطعه زمینی را که بدون صاحب بود را میتوانست در تصرف خود در بیاورد دیگر هیچ جنگلی باقی نمیماند ، مراتعی نیز برای چرای دام باقی نمیماند ،کوه ها هم در تصرف اشخاص در می امدند ، هرج و مرج بود و خصوصا با توجه به پیشرفت ادوات کشاورزی این نیاز بیشتر حس میشد که قوانینی برای بهبود این وضعیت در نظر گرفته شود.

    قانون ملی شدن جنگلها و مراتع

    در سال ۱۳۴۱ قانوی در کشور وضع شد تحت عنوان ملی شدن جنگلها و مراتع. این قانون بیان میکرد که عرصه و اعیان تمامی جنگلها و مراتع طبیعی ، بیشه زارهای طبیعی و اراضی جنگلی جزو اموال دولتی محسوب میشوند و متعلق به دولت هستند و کسی نمیتواند ادعای مالکیت آنها را داشته باشد چه آنهایی که سند دارند و یا حتی آنهایی که از قبل از این تاریخ برایشان سند مالکیت رسمی صادر شده باشد.

    قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل های مراتع

    بعد از اینکه قانون ملی شدن جنگلها و مراتع تصویب شد پس از چند سال در سال ۱۳۴۶ قانونی هم مجدد تحت عنوان قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل های مراتع تصویب و اجرایی شد که نسبت به قانون ملی شدن جنگل های مراتع، پخته تر، بهتر و شیوه بهره برداری از جنگل ها و مراتع و عوارض مالی و نحوه استفاده واگذاری و مستثنیات در آن پیش بینی شده بود.

    متولی اجرای قانون مذکور وزارت کشاورزی تعیین شده که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هر شهرستان به عنوان یکی از زیر مجموعه های جهاد کشاورزی عهده دار اجرای قانونی هست که خدمتتون ذکر شد.

    اشتباه منابع طبیعی در تشخیص

    اما به هر حال در هر زمینه ای ممکن است اشتباهاتی رخ دهد و در این میان ممکن است کارمندان اداره منابع طبیعی نیز به اشتباه زمینی را متعلق به منابع ملی تشخیص دهند در حالی که آن زمین سابقه احیا داشته باشد و قبلا در آن زمین کشت و زراعت بوده و یا سکونتی بوده که میتوان حق را گرفت چرا که حق گرفتنی هست و با اثبات عدم ملی بودن به اصطلاح زمین را از منابع ملی پس گرفت و یا عده ای میگویند میتوان زمین را زنده کرد.

    چطور میتوان اثبات کرد که زمین ملی نیست؟

    عکسبرداری پوششی دهه ۴۰ به این منظور انجام شد. به طور کلی عکسهای دهه های ۳۰ و ۴۰ کاربرد زیادی در این زمینه دارند. دهه ۳۰ عکسبرداری خیلی محدود بود اما دهه ۴۰ پوششی کل کشور انجام پذیرفت. هرچند در برخی مناطق گپ های جزئی وجود دارد اما میتوان گفت یک عکسبرداری کلی در دهه ۴۰ از سراسر کشور انجام گرفت که هدف اصلی آن شناسایی اراضی ملی که کشت و زراعت و سکونت در آنها وجود ندارد بود.

    برای اینکه اثبات کنید زمین شما ملی نیست باید نسبت به خرید عکس هوایی منطقه مد نظر در دهه ۴۰ اقدام بفرمایید. که برای این امر میتوانیم در خدمت شما عزیزان باشیم کافیست منطقه مد نظر را به ما اعلام بفرمایید تا بررسی کنیم که چه سالهایی عکسبرداری هوایی در آنجا انجام شده است.

    بدین منظور اگر نقشه UTM از ملک مورد نظر دارید که بسیار عالیست همان را بفرستید، اگر نه میتوانید لوکیشنی که برای ارسال آدرس دارید در واتسپ و تلگرام میفرستید را ارسال کنید و یا به هر طریقی یک مختصات از منطقه مد نظر به دست ما برسانید تا انجام بررسی بتواند صورت پذیرد. اگر به هر دلیلی در خصوص مختصات مشکل دارید میتوانید روی لینک آموزش پیدا کردن مختصات یک ملک کلیک بفرمایید چرا که این مطلب به همین منظور برای شماعزیزان تهیه شده است.

    اگر آثار زراعت در زمین مشهود باشد کار شما به سادگی انجام خواهد پذیرفت و این آثار زراعت میتواند وجود درخت میوه، آثار شخم و … باشد که اگر زراعتی در آن زمان بوده باشد با توجه به کیفیت مناسب عکسبرداری در دهه ۴۰ به خوبی مشخص خواهد شد برای اطلاعات تکمیلی و جزئیات بیشتر با ما تماس بگیرید.

    تهیه و تفسیر عکس هوایی

    سوالات متداول:

    چطور زمین را از اداره منابع ملی پس بگیریم؟
    برای این کار نیاز به دلیل و مدرک دارید که باید با تهیه عکس های هوایی دهه ۳۰ یا ۴۰ اقدام بفرمایید و در این خصوص میتوانیم در خدمت شما عزیزان باشیم.

    آیا سابقه زراعت و کشت در عکس های هوایی قدیمی مشخص میشود؟
    بله در عکس های هوایی خصوصا دهه ۴۰ اگر زراعتی در زمین بوده باشد از روی رنگ زمین و شخم زمین حد و مرز زراعت را هم میتوان تشخیص داد.

    قانون ملی شدن جنگلها و مراتع چیست؟
    این قانون بیان میکرد که عرصه و اعیان تمامی جنگلها و مراتع طبیعی ، بیشه زارهای طبیعی و اراضی جنگلی جزو اموال دولتی محسوب میشوند و متعلق به دولت هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۷ رای

    ٪ اظهار نظر

    1. مهسا سپتامبر 13, 2023 در 4:01 ب.ظ - پاسخ

      سلام وقت بخیر
      ما زمینی داریم که در سال ۹۵ سند تک برگ گرفتیم و اکنون دورش دیوار داره و تحت تصرف ماست. حالا که میریم منابع طبیعی بدون اینکه جواب کتبی بدهند می گویند زمین شما ملی است؟ برگ تشخیص سال ۶۶ را ملاک قرار دادند. آیا امکان دارد همچین چیزی یا فقط ادعای آنهاست؟

      پاسخ

      • مهندس فتحی سپتامبر 16, 2023 در 3:44 ب.ظ - پاسخ

        برای بررسی ملی بودن یا نبودن زمین طبق قانون اگر در عکس های هوایی دهه ۴۰ و و ماقبل آن آثار زراعت و کشاورزی و… در زمین مشهود باشد آن زمین ملی نیست و جزو مستثنیات محسوب میشود. جهت تهیه عکس های هوایی قدیمی نیز در خدمت شما هستیم لطفا مختصات یا لوکیشن مد نظرتان را در ایتا روبیکا، واتسپ و … ارسال بفرمایید تا برای شما بررسی شود که چه سالهایی در آن منطقه عکسبرداری هوایی انجام شده و خدمت شما اطلاع دهیم تا اگر مورد توافقتان بود در خدمت شما باشیم.

    2. موسوی اکتبر 14, 2023 در 8:44 ب.ظ - پاسخ

      سلام چنانچه نصفی اززمین طبق استعلام منابع طبیعی مستثنیات بوده ونصف دیگرطبق عکسهای هوایی دهه۴۰آثار کشت واحیا وشخم دربخشی ازآن که ملی اعلام شده وجود داردآیا میتوان کل زمین رو ازمنابع ملی خارج کرد؟

      • مهندس فتحی اکتبر 18, 2023 در 3:29 ق.ظ - پاسخ

        خیر فقط قسمتی که آثار کشت داشته مستثنیاته

    پیام بگذارید