تولید اتوماتیک مدل رقومی زمین از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا

  • خلاصه:
    امروزه مدل های رقومی زمینی کاربردهای متنوعی در زمینه های مقابله با سوانح طبیعی، آشکارسازی تغییرات، مدیریت منابع طبیعی، 
    پروژه های مهندسی و… دارند. روش های سنتی تولید مدل های رقومی زمینی پرهزینه و زمانبر هستند. این روش ها عارضه مبنا بوده و …

      روش های تناظریابی مورد استفاده در آن ها با مشکلات زیادی مواجه هستند. مدل رقومی زمینی تولیدی در این روش ها دارای اشتباهات بسیاری است از این رو نیاز به پالایش های زیادی دارد و در نتیجه در پروژه های بزرگ مهندسی قابل استفاده نیستند. در این تحقیق به ارائه یک روش نوین جهت تولید اتوماتیک مدل های رقومی زمینی از تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک مکانی بالا می پردازیم.

    ابتدا یک تناظریابی استریوی متراکم بین زوج تصویر ماهواره ای با استفاده از روش تناظریابی شبه سراسری (SGM) انجام می شود و یک تصویر عمق اولیه دقیق و با ضریب اطمینان بالا تولید می گردد که مبنای پردازش های بعدی خواهد بود. در مراحل بعدی به پالایش این تصویر عمق اولیه می پردازیم و پس از آن با انتقال از فضای عکسی به فضای زمینی یک ابرنقاط ارتفاعی با تراکم بسیار بالا تولید می شود.

    در نهایت این ابرنقاط ارتفاعی نامنظم تبدیل به یک گرید منظم ارتفاعی (مدل رقومی زمنیی) می شود و نواحی خالی باقیمانده در آن به کمک روش های پرکردن مدل های رقومی زمینی مقادیر ارتفاعی به خود خواهند گرفت. داده مورد استفاده دو زوج تصویر استریوی ماهواره ای سنجنده Cartosat-1 از منطقه گناوه در جنوب ایران است که دارای انواع مختلف توپوگرافی می باشد. نتایج حاصل از بررسی مدل رقومی زمینی تولیدی با استفاده از روش پیشنهادی نشانگر توانایی بالای این روش جهت تولید مدل های رقومی زمینی دقیق و صحیح است.

    به زودی مقالات دیگری در این زمینه برای استفاده شما عزیزان قرار خواهد گرفت امیدواریم که کمک کوچکی در راستای اعتلای علم نقشه برداری کرده باشیم.
    در صورت نیاز به نقشه DEM و انواع کارهای سنجش از دوری در خدمت شما عزیزان هستیم.
    ساخت مدل رقومی با تصاویر ماهواره ای

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    پیام بگذارید