طنز نقشه برداری

  • امروز می خوام درباره یک سری از مشکلات رشته نقشه برداری بنویسم .
    چرا همه ما رو با نقشه کش اشتباه می گیرن ؟
    چرا هیچ کس نمی دونه که رشته نقشه برداری چیه و کار یک نقشه بردار چیه ؟
    چرا همه می دونن مهندس برق و مکانیک و کامپیوتر و صنایع و شیمی و عمران و کوفت و زهرمار کارشون چیه ولی کسی نمی دونه که مهندس نقشه بردار چی کار می کنه ؟
    یادمه وقتی کوچیک بودم یه بار تو شهرکمون دیدم که داشتن ترازیابی می کردن . همیشه این تو ذهنم بود که اینا تکنسین یا مهندس ساختمون هستن .
    چرا تو کتاب جغرافیایی راهنمایی و دبیرستان به تهیه نقشه از عکسبرداری هوایی اشاره میشه ولی نمی گن که این نقشه لامصب رو نقشه بردارها هستن که تهیه می کنن نه جغرافیدانها!!!
    چرا به منحنی میزان بصورت برشهایی از یک سیب زمینی اشاره می شه ولی نمی گن که کی کی این لامصابا رو برداشت و ترسیم می کنه ؟
    خود من وقتی این رشته قبول شده بودم نمی دونستم که چیه ؟ و ۶ ماه اول می خواستم که تغییر رشته بدم و برم مهندسی عمران-عمران تا اینکه از ترم دوم فهمیدم نقشه برداری چی هست !!!
     
    خیلی از اوقات شده که مجبور شدیم برای این که ما رو با نقشه کش اشتباه نگیرن بگیم رشتمون مهندسی عمران هست ، مهندس عمرانی که همه بعنوان مهندس ساختمون می شناسن …
    عید امسال خونه یکی از آشنایان رفته بودیم . تازه ازدواج کرده بود و شوهرش منو نمی شناخت . شوهرش آروم ازش پرسید که من چه می کنم و شنیدم که جواب داد من دانشجوی مهندسی نقشه کشی هستم …!!!!
    ناراحت شدم وقتی اینو شنیدم ولی بروی خودم نیاوردم ، مثل خیلی از مواقع دیگه …
    همیشه در برخورد با دیگران برای اینکه تفاوت رشته نقشه برداری با نقشه کشی رو بیان کنم به این مسئله اشاره می کنم که نقشه برداری رشته ای هست با ۴ گرایش دکترا در ایران و نقشه کشی یک رشته در مقطع کاردانی هست و بس .
     
    ولی واقعا چرا اینجوریه ؟
    چرا کسی که دوست داشته باشه در زمینه کار با GPS یا عکسهای هوایی یا تصاویر ماهواره ای ادامه تحصیل بده نباید بدونه که این مباحث مربوط به کدوم رشته هستن ؟
    مدیر گروه دانشگاه قبلیمون می گفتن که وقتی رشته مهندسی عمران-نقشه برداری رو جزو انتخابهاشون در فرم انتخاب رشته دانشگاه بعد عمران-عمران زده بودن و بعد هم قبول شده بودن ، تصور می کردن که حداکثر ۲۰ واحد تخصصی متفاوت با مهندسی عمران-عمران خواهند داشت در حالی که بعد اینکه وارد دانشگاه شدن تازه فهمیدن که حتی ۲۰ واحد مشترک هم ندارن …!!!
    این وضعیت درمورد کاردانی عمران-نقشه برداری هم صادق هست .
    بیاد یکی از استادام در دانشگاه قبلی میفتم که بجای کد مهندسی صنایع شریف ، کد مهندسی نقشه برداری خواجه نصیر رو اشتباها وارد کرده بوده !!!
    الان ایشون دانشجوی دکترای GIS هستن و راضی از این اشتباه بزرگ …
    چرا اینقدر رشته نقشه برداری مهجور واقع شده ؟
    امیدوارم در کتابهای راهنمایی و دبیرستان در مباحث مربوطه تصحیحات لازم اعمال بشه چرا که رشته نقشه برداری اهمیتی کمتر از خیلی از رشته های دیگه نداره و اساس و مرحله اول هر پروژه عمرانی ، عملیات نقشه برداری هست .
    من قول می دم که اگه اسم این رشته به اسم دهن پر کنی مثل مهندسی ژئوماتیک عوض بشه در وضعیت این رشته دانشگاهی و دید جامعه نسبت به اون روند مثبتی رخ خواهد داد. یکی از دلایلش ظاهربین بودن مردم ماست ! . و همچنین در اون صورت لا اقل می رن بررسی کنن ببینن که این رشته چیه ؟ نه اینکه بصورت پیش فرض مشابه با نقشه کشی ساختمون بدوننش…
    یادش بخیر ، یکی از استادا حرف جالبی در اینباره زده بودن :
    می گفتن که اگه در یکی از این برنامه های سخنرانی معرفی رشته برای دانش آموزان کنکوری دعوت بشن و براشون درباره رشته ما صحبت کنن ، کاری می کنن که برای مثال از ۱۰۰ نفر ۸۰ نفرشون برن رشته نقشه برداری …
    طنز نقشه برداری
     
    مشکل دیگه رشته نقشه برداری حضور افرادیه که دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه
    نقشه برداری نیستند و بعنوان نقشه بردار مشغول کار هستند .
    بله ، منظورم نقشه بردارهای تجربی دیپلمه و زیر دیپلم و یا تحصیل کردگان رشته های عمران-معماری-کشاورزی-فیزیک-کارتوگرافی – زمین شناسی و جغرافیا هست که به کرات دیده میشه در این عرصه مشغول بکار هستن و متاسفانه منشا بسیاری از اشتباهات نقشه برداری و نقشه های چرخش خورده از سوی این عده هستیم .( هرچند عده کمی از این گروه هم هستن که کارشون خوبه)
    در آماری که چندی پیش سازمان نقشه برداری کشور در شماره ۷۵ ماهنامه نقشه برداری منتشر کرده بود تعداد ۲۰۲۲ نفر دیپلمه بعنوان نقشه بردار در ادارات و شرکتها مشغول به کار بودن . برای مثال فقط شرکت مهاب قدس در حدود ۱۱۵ نفر دیپلمه رو بعنوان نقشه بردار زمینی در خدمت خودش داره…!!!
    و متاسفانه ۴۵۱ نفر هم زیر دیپلم بعنوان نقشه بردار مشغول هستن . این درحالی هست که درصد قابل توجهی از کاردانها و کارشناسهای مشغول در کار نقشه برداری هم فارق التحصیل رشته های دیگه هستن .

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    Leave A Comment