در رابطه با نظام مهندسی نقشه برداری

  • نقشه بردار عضو نظام مهندسی در استان تهران

    تهران شهر بزرگی هست و همانطور که میدانید یکی از بزرگترین شهر های دنیاست که از نظر جمعیت با نیویورک برابری میکند و از پتانسیل بالایی برای هر کاری برخوردار است. به همین دلیل باید بر روی نظام مهندسی ساختمان این شهر نیز توجه ویژه ای داشت چرا که در صورت بی تدبیری در تراکم جمعیت بالا ممکن است در بحران های مختلف دچار فاجعه شویم.

    از این رو نظام مهندسی ساختمان در تهران نیز بر روی کارهای مهندسین نقشه برداری و دیگر رشته ها تمرکز بالایی دارد و نظارت و دقت ایشان حد قابل ملاحظه ای است. در تهران با این همه املاک و زمین و آپارتمان و … هر روزه هستند کسانی که نیاز دارند تا زمینشان و یا ملکشان و … متراژ دقیقش مشخص شود. از این رو اگر نیاز به نقشه بردار دارای نظام مهندسی و دارای پروانه اشتغال در تهران بودید با ما تماس بگیرید تا در خدمت شما باشیم.

     

    گزارش عملکرد هیأت رئیسه گروه تخصصی نقشه برداری

    تفاهم نامه تهیه نقشه های تفکیکی آپارتمان ها
    به منظور مستند سازی فعالیتهای انجام شده در گروه تخصصی نقشه برداری و ثبت فعالیت های همکاران در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه شماره۱۹۷۵۳۹/۸۹ مورخ ۳/۱۱/۸۹ از زمان ابلاغ تا کنون، گزارش حاضر تهیه و تنظیم گردیده است.

    بدون شک فعالیتهای انجام شده دراین گروه حاصل پشتکار و مساعدتهای بی‌دریغ یکایک اعضای گروه نقشه برداری، همکاران، کارشناسان و مساعدت ریاست محترم سازمان، هیأت رئیسه محترم، معاونت محترم اجرایی و همکاران واحد آموزش وفنآوری اطلاعات می‌باشد که بدینوسیله از تمامی این عزیزان دلسوز، پرتلاش و زحمتکش تقدیر و تشکر می‌گردد.

    شروع فعالیت ها

    پس از ابلاغ تفاهم نامه از سوی نظام مهندسی ساختمان به تمامی استانها، گروه تخصصی نقشه برداری در اولین قدم، با هماهنگی اداره کل ثبت استان تهران اقدام به برگزاری جلسه مشترک مابین مسئولان ثبت استان تهران و ریاست نظام مهندسی ساختمان استان تهران نمود. نتیجه این جلسه دستورات ریاست سازمان برای پیگیری جدی موضوع و تشکیل کارگروه مشترک با ثبت برای پیگیری مستمر موضوع بود.

    پس از برگزاری اولین جلسه مشترک اداره کل ثبت و نظام مهندسی ساختمان، هیأت ریسسه گروه تخصصی نقشه برداری دو موضوع را در برنامه کاری خود قرار داد، اول برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی جهت ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات و دوم تدوین نظام نامه ارجاع کار جهت دستیابی به نظام توزیع و ارجاع عادلانه کار. علاوه بر موارد فوق با پیگیری های انجام شده سه نفر از اعضای گروه تخصصی نقشه برداری به عنوان نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران جهت پیگیری اجرایی شدن تفاهم نامه به اداره کل ثبت اسناداستان تهران معرفی شدند.

    تدوین نظام نامه اولیه

    پس از ابلاغ تفاهم نامه از سوی نظام مهندسی ساختمان به تمامی استانها، از اولین اقدامات گروه تخصصی نقشه برداری تدوین نظام نامه ارجاع کار برای تهیه نقشه های تفکیکی ساختمان ها بود.نظام نامه شامل هدف، دامنه کاربرد، تعاریف عمومی، حدود صلاحیت مهندسان نقشه بردار، گردش کار نقشه های تفکیکی، روش ارجاع کار، شیوه پذیرش و آموزش، رفع اختلافات، حق الزحمه، تعرفه و ظرفیت کاری مهندسان نقشه بردار بود. در این نظام نامه گردش کار بر مبنای مراجعه متقاضیان به دفاتر نظام مهندسی استان تهران تنظیم وارائه شده بود(پیوست شماره ۱). در بررسی های انجام شده در جلسات مشترک بمنظور بررسی و تصویب نظام نامه مذکور باتوجه به کثرت حوزه های ثبتی اداره کل ثبت استان تهران، مشخص گردید که تعداد دفاتر نظام مهندسی ساختمان استان تهران پاسخگوی نیاز های ثبت برای برون سپاری تهیه نقشه های تفکیکی نیست و لذا مقرر شد نظام نامه موردبازنگری قرار گرفته و بهره گیری از فضای اینترنتی ودیدگاه فرآیندی در تدوین نظام نامه جدید موردتوجه قرار گیرد.

    برنامه ریزی آموزشی

    از موارد اصلی دیگر که توسط گروه پیگیری شد موضوع هماهنگی سیلابس دروس، مدت زمان آموزش، مکان برگزاری آموزش ها، اساتید مورد نیاز و غیره بود که در جلسات مشترک با اداره کل ثبت استان تهران، هماهنگ و به نظام مهندسی استان تهران ابلاغ گردید.

    تدوین نظام نامه دوم

    با توجه به مشکلات نظام نامه اولیه، گروه تخصصی نقشه برداری با تشکیل جلسات متعدد داخلی و دعوت از متخصصان ذیربط ، اقدام به تدوین نظام نامه جدید برپایه ایجاد سامانه ارجاع کار تهیه نقشه های تفکیکی نمود(پیوست شماره ۲). طرح اولیه سامانه ارجاع کار، باپیش فرض عدم مراجعه متقاضی به نظام مهندسی تنظیم شده است و نقش ها و وظایف مختلفی برای مراجعه کنندگان و عوامل اجرایی در سامانه در نظر گرفته شده است. هم اکنون باتلاش های صورت گرفته توسط همکاران قسمت انفورماتیک مشاور مورد نظر برای تهیه نرم افزار مورد اشاره انتخاب و مراحل طراحی نرم افزار نیز به اتمام رسیده است.

    تصویب نظام نامه و برنامه آموزشی

    پس از تنظیم و تدوین برنامه آموزشی و هماهنگی آن با اداره کل ثبت استان تهران، نتایج کار به هیأت رئیسه محترم نظام مهندسی ساختمان استان تهران جهت اجرایی شدن آن در استان منعکس گردید و اقدامات اجرایی آن منوط به تصویب هیأت مدیره محترم نظام گردید. خوشبختانه با درایت و مثبت اندیشی هیأت رییسه محترم، نظام نامه در هیأت مدیره تصویب و فعالیت های اجرایی تفاهم نامه از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز گردید.

    برگزاری دوره های آموزشی

    پس از تصویب نظام نامه ، فعالیت های اجرایی برای برگزاری دوره های آموزشی شامل درج اطلاعیه فراخوان آموزش در سایت نظام، ثبت نام از مهندسان نقشه بردار، هماهنگی با اداره کل ثبت استان تهران و دعوت از اساتید، تجهیز کلاس های آموزشی و آماده سازی سالن برگزاری جلسات انجام شده و تاکنون نیز ادامه دارد. با توجه به جلسات آموزشی برگزار شده تا کنون تعداد ۱۴۸ نفر دوره های آموزشی تئوری را گذرانده. و تعداد ۶۳ نفر نیز موفق به سپری نمودن دوره های عملی در محل جامعه نقشه برداران ایران شده اند. بر اساس هماهنگی های به عمل آمده این افراد در روز سه شنبه مورخ ۲۸/۴/۹۰ آخرین جلسه توجیهی را طی نموده و در آزمون شرکت خواهند نمود. لازم بذکر است که مابقی افراد نیز طبق برنامه ریزی انجام شده یادر حال گذراندن دوره های عملی هستند و یا در نوبت برگزاری دوره می باشند.

    لازم بذکر است که با هماهنگی به عمل آمده با مسئولان اداره کل ثبت استان تهران، تمامی افرادی که در آزمون موفق شده و دوره های عملی را می گذرانند، جهت دوره کارورزی به حوزه های ثبتی معرفی خواهند شد تا در فضای کاری واقعی ثبت قرار گرفته و توجیهات عملی لازم را نیز طی نمایند.

    برگزاری جلسات مشترک

    بر اساس تفاهم نامه مبادله شده، سه نفر از اعضای هیأت رئیسه گروه تخصصی نقشه برداری جهت برگزاری جلسات مشترک بااداره کل ثبت اسناد و املاک کشور معرفی شده اندکه نتیجه جلسات برگزار شده تنظیم برنامه آموزشی و تصویب نظام نامه ارجاع کار و پیگیری مستمر روند اجرایی تفاهم نامه می باشد.

    تشکیل کمیته اجرایی

    بر اساس پیش بینی صورت گرفته در نظام نامه، کمیته اجرایی وظیفه پیگیری مسائل اجرایی تفاهم نامه نقشه های تفکیکی و نظام نامه مصوب را بعهده دارد در این راستا بر اساس احکام صادره از سوی ریاست محترم نظام مهندسی استان تهران سه نفر از اعضای هیأت رئیسه گروه تخصصی و یک نفر از اعضای هیأت رئیسه نظام و مدیر واحد کنترل نقشه به عنوان اعضای کمیته معرفی و فعالیت خود را آغاز نموده‌اند.

    شرح خدمات مهندسان نقشه‌بردار در ساختمان‌سازی به تفکیک در زمینه‌های طراحی، نظارت و اجرا

    اصل اول: طراحی

    بخش الف:

    خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش طراحی از مرحله درخواست صدور پروانه ساختمان تا پایان عملیات اجرایی آن در تمامی گروه‌های ساختمانی (الف، ب، ج، د و ویژه) مشترک است به شرح زیر می‌باشد:

    ۱- مرحله پیش از طراحی ساختمان

    ۱-۱ تعیین موقعیت ملک بر روی زمین بر اساس سند مالکیت و نقشه‌های ثبتی و تفکیکی و تهیه گزارش موارد انطباق و مغایرت وضع موجود به اسناد فوق‌الذکر.

    ۱-۲ پیاده کردن موقعیت و محل استقرار عرصه ملک بر روی نقشه بزرگ مقیاس در حد ۱:۲۰۰۰ موجود منطقه.

    ۲- مرحله پس از صدور پروانه ساختمان و پیش از شروع عملیات اجرایی آن

    ۲-۱ کنترل ابعاد و حدود ملک مندرج در پروانه ساختمان و انطباق آن با ابعاد زمین موجود و اعلام مغایرت‌های احتمالی.

    ۲-۲ تعیین بر ساختمان براساس طرح اجرایی و عرض گذر و تعیین ابعاد و مساحت باقیمانده ملک.

    ۲-۳ تعیین مبنای ارتفاع ساختمان براساس مقاطع طولی یا شیب گذر و علامت‌گذاری و تثبیت آن در محل مناسب.

    ۲-۴ طراحی تسطیح یا گودبرداری تا کف پی ساختمان، پیاده کردن نقاط مربوط به محدوده خاکبرداری و محاسبه حجم عملیات خاکبرداری براساس نقشه‌های اولیه و ثانویه و مشخص کردن رقوم زیرپی و کنترل آنها.

    بخش ب:

    خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش طراحی در گروه‌های ساختمانی “د” و مجتمع‌های مسکونی که اضافه بر خدمات بند “الف” این دستورالعمل می‌باشد به شرح زیر است:

    ۱- تهیه نقشه توپوگرافی و مسطحاتی از ملک با وضعیت مسطحاتی و ارتفاعی گذر و املاک مجاور در سامانه مختصات کشوری.

    ۲- تعیین مختصات طرح هندسی املاک در سیستم مختصات نقشه‌های هوایی شهری (حتی‌الامکان سیستم مختصات (UTM) و یا سیستم مختصات مورد استفاده شهرداری‌ها و یا سازمان‌ کاداستر).

    ۳- مساحی اراضی و املاک شهری اعم از عرصه و اعیان و مقایسه آن با ابعاد و مشخصات ثبتی سند و تهیه گزارش در خصوص موارد اختلاف در مساحت و ابعاد و مشخصات ثبتی.

    ۴- تهیه مقاطع طولی و عرضی از گذرهای مشرف به ملک و طراحی خط پروژه مربوطه.

    ۵- محاسبات و تحلیل‌ها براساس گزارش‌های فنی از مطالعات و مشاهدات ارائه شده بخش نظارت.

    بخش ج:

    ج: خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش طراحی در موضوع ردیف ۳ جدول حدود صلاحیت‌های مصوب در امور ساختمان‌سازی «تهیه نقشه‌های لازم برای تفکیک واحدهای موجود در مجتمع‌های ساختمانی و آپارتمانی»:

    ۱- طراحی شبکه مبنایی عملیات برای تهیه نقشه در مقیاس ۱:۵۰۰ یا ۱:۲۰۰ بنا به مورد. براساس دستورالعمل‌های مصوب نقشه‌برداری و استانداردهای مورد قبول بطوری که تمام ابعاد و فضاهای داخلی و خارجی ساختمان را پوشش دهد.

    ۲- نصب پنج مارک‌های مناسب و تثبیت و علامتگذاری آنها براساس وضع موجود و مطابق استانداردهای نقشه‌برداری و اندازه‌گیری این شبکه نقاط داخلی و خارجی در یک سیستم مختصات واحد و مطابق با دقت‌های موردنظر و انجام محاسبات ذیربط.

    فصل دوم: نظارت

    بخش الف:

    خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش نظارت از مرحله درخواست صدور پروانه ساختمان تا پایان عملیات اجرایی آن که در تمامی گروه‌های ساختمانی (الف، ب، ج، د و ویژه) مشترک است به شرح زیر می‌باشد:

    مرحله عملیات اجرایی ساختمان تا پایان

    ۱- کنترل محدوده گودبرداری و خاک‌ریزی و رقوم آنها.

    ۲- کنترل رقوم زیرپی و رامپ‌ها بعد از گودبرداری و تسطیح.

    ۳- پیاده کردن پلان شالوده‌ها.

    ۴- تعیین محور ستون‌ها و کف‌ ستون‌ها و علامت‌گذاری و تثبیت علائم و مرجع نقشه‌برداری برای احیای محورها.

    ۵- کنترل ستون‌ها و عناصر باربر قائم از حیث قرارگیری در محورهای خود و کنترل زوایای آنها با محورهای افقی و قائم.

    ۶- کنترل رقوم زیر و روی تیرها و کف‌ها.

    ۷- کنترل شیب‌بندی محوطه‌ها و پارکینگ‌ها.

    ۸- کنترل نهایی استقرار بنای تکمیل شده و تهیه گزارش مغایرت‌ها نسبت به نقشه مصوب.

    بخش ب:

    خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش نظارت در گروه‌های ساختمانی “د” و مجتمع‌های مسکونی که اضافه بر خدمات بند “الف” این دستورالعمل می‌باشد به شرح زیر است:

    تهیه و تنظیم گزارش‌های فنی از مطالعات، مشاهدات و ارائه به مراجع ذیربط.

    بخش ج:

    ج: خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش نظارت در موضوع ردیف ۳ جدول حدود صلاحیت‌های مصوب در امور ساختمان‌سازی «تهیه نقشه‌های لازم برای تفکیک واحدهای موجود در مجتمع‌های ساختمانی و آپارتمانی»:

    ۱- برداشت عوارض محیطی و جانبی مهم و حدود اربعه به همراه کلیه نقاط شکستگی حدود خارجی اعیانی به تفکیک طبقات (هندسه خارجی ساختمان) و برداشت کلیه نقاط موردنیاز داخل فضاهای داخلی ساختمان به تفکیک طبقات، واحدها و مشاعات هر طبقه ارائه محاسبات ذیربط.

    ۲- بررسی اندازه‌گیری مبنایی و برداشت عوارض و حدود اربعه و ابعاد فضاهای کلی اعیانی آپارتمانها. فضاهای مشاعی و فضاهای باز ملک و مقایسه آنها با دقت‌های تعیین شده در دستورالعمل‌های استاندارد نقشه‌برداری طراحی و تکرار اجرای عملیات تا حصول دقت‌های موردنظر.

    ۳- ترسیم نقشه‌های حاصل از عملیات در مقیاس‌های موردنظر و محاسبه ابعاد. حدود اربعه و مساحت کلیه فضاها اعم از واحدهای مستقل مسکونی، اداری، تجاری و مشاعات و … و سپس مقایسه ساختمان‌های داخلی و خارجی فضاها به منظور دسترسی به مساحت و ابعاد دیوارهای اختصاصی و مشترک و نهایتاً محاسبه حدود اربعه و ابعاد نهایی املاک و فضاهای مورد نظر به شرح بالا.

    ۴- تنظیم پیش‌نویس‌ و صورت مجلس مقدماتی تفکیک واحدهای ملک براساس اطلاعات. مختصات نقشه‌ها، ابعاد و حدود اربعه و مساحت‌های بدست آمده از نتایج عملیات فوق.

    ۵- ارائه مجموعه اطلاعات نقشه‌برداری شامل اطلاعات هندسی و ثبتی ملک اولیه و اطلاعات هندسی اعیانی‌های احداثی و شبکه نقشه‌برداری طراحی و اجرا شده و برداشت عوارض و اطلاعات و محاسبات و نتایج آن و ابعاد و حدود اربعه و مساحت کلیه فضاهای موردنیاز به ضمیمه گزارش تنظیمی طی نقشه‌ها، لیست‌های مختصات و ابعاد و مساحت‌ها به همراه cd کامل اطلاعات جهت تحویل به کارفرما و ارائه صورتمجلس تفکیکی مقدماتی جهت ارائه به اداره ثبت‌ اسناد و املاک محل.

    فصل سوم: اجرا

    بخش الف:

    خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش اجراء از مرحله درخواست صدور پروانه ساختمان تا پایان عملیات اجرایی آن که در تمامی گروه‌های ساختمانی (الف، ب، ج، د و ویژه) مشترک است به شرح زیر می‌باشد:

    مرحله عملیات اجرایی ساختمان تا پایان

    ۱- کنترل محدوده گودبرداری و خاک‌ریزی و رقوم آنها.

    ۲- کنترل رقوم زیر پی و رامپ‌ها بعد از گودبرداری و تسطیح.

    ۳- پیاده کردن پلان شالوده‌ها.

    ۴- تعیین محور ستون‌ها و کف ستون‌ها و علامت‌گذاری و تثبیت علائم و مرجع نقشه‌برداری برای احیای محورها.

    ۵- کنترل ستون‌ها و عناصر باربر قائم از حیث فراگیری در محورهای خود و کنترل زوایای آنها با محورهای افقی و قائم.

    ۶- کنترل رقوم زیر و روی تیرها و کف‌ها.

    ۷- کنترل شیب‌بندی محوطه‌ها و پارکینگ‌ها.

    ۸- کنترل نهایی استقرار بنای تکمیل شده و تهیه گزارش مغایرت‌ها نسبت به نقشه مصوب.

    بخش ب:

    خدمات مهندسان نقشه‌بردار بخش اجراء در گروه‌های ساختمانی “د” و مجتمع‌های مسکونی که اضافه بر خدمات بند “الف” این دستورالعمل می‌باشد به شرح زیر است:

     

     مساحی اراضی و املاک شهری اعم از عرصه و اعیان و مقایسه آن با ابعاد و مشخصات ثبتی سند و تهیه گزارش در خصوص موارد اختلاف در مساحت و ابعاد و مشخصات ثبتی.

     

    منبع : سایت نظام مهندسی استان تهران

    نقشه بردار نظام مهندسی تهران

    به هر صورت بار دیگر خدمت شما عزیزان اعلام میکنم در صورتی که نیاز به انجام خدمات نقشه برداری در پروژه های تهران دارید و میخواهید نقشه بردارتان دارای پروانه نظام مهندسی باشد و مهر نظام داشته باشد میتوانید با ما تماس بگیرید تا در خدمت شما باشیم.

    نقشه بردار نظام مهندسی تهران

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    پیام بگذارید