تصاویر ماهواره ای سالهای گذشته و فرق آن با عکس های هوایی

  • تصاویر ماهواره ای و هوایی

    قطعا طی سالهای اخیر سر و کارتان با تصاویر ماهواره ای بوده و بعضا استفاده های زیادی از نقشه های اینترنتی داشته اید اما سوالی که اخیرا توسط عموم مردم پرسیده میشود این است که تفاوت عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای چیست و کاربردهای این دو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

    البته که این یک سوال تخصصی نیست و هر مهندس نقشه بردار جواب این سوال را به خوبی میداند اما این مقاله را برای عموم مردم تدارک دیده ایم که شاید اطلاعات خاصی درباره فرق فوتوگرامتری و سنجش از دور ندارند. مهمترین فرق در یک جمله این است که تصاویر ماهواره ای با سنجنده ها و ماهواره ها گرفته میشود و عکسهای هوایی سازمان نقشه برداری توسط هواپیماها و پهپادها تهیه شده اند.

    اگر بخواهیم ابتدا به تاریخچه این دو نگاه کنیم تصاویر ماهواره ای همانطور که از اسمش پیداست توسط ماهواره ها و یا سنجنده ها از فضای بالای جو زمین گرفته میشود و این تکنولوژی در چند دهه اخیر پیدا شده است اما پیشینه عکس های هوایی به دهه های قبل تر از آن و استفاده از هواپیما برای عکسبرداری نقاط استراتژیک جنگی دشمن در نبردها و جنگها بازمیگردد.

    البته پس از جنگها نیز کابرد عکس های هوایی برای تهیه نقشه های هوایی و غیره به قوت خود باقی ماند، ضمن اینکه عکسبرداری هوایی یک روش سریع و کم هزینه برای تهیه نقشه های کوچک مقیاس در وسعت زیاد هست و امروزه نیز پهپاد ها در این عرصه بسیار کارآمد شده اند.

    همواره در هر زمینه ای راهی ساده تر وجود دارد در این زمینه نیز تصاویر ماهواره ای یکی از آسانترین ، ارزانترین ( در اکثر مواقع رایگان ) و سریعترین راه دسترسی به اطلاعات محیطی و مکانی یک محدوده و منطقه خاص میباشد که به لطف رشد و پیشرفت تکنولوژی میسر شده است.

    تکنولوژی همواره در خدمت بشر بوده و هست و در همین راستا نیز ماهواره ها و سنجنده های راداری بسیاری از کارها را برای انسان راحتتر ساخته اند. 

    آرشیو عکسهای ماهواره ها برای مناطق ایران

    قدمت تصاویر ماهواره ای در برخی مناطق ایران به سال ۲۰۰۵ و بعضا به سال ۲۰۰۰ و در برخی مناطق به سال ۲۰۱۳ برمیگردد البته ماهواره ها بسته به میزان اهمیت مناطق از آنها عکسبرداری کرده و ذخیره میکنند از این رو در شهر های بزرگ و استراتژیک میتوانید آرشیو بهتر و مهمتری را بیابید.

    توجه داشته باشید که اگر به تصاویر هوایی یک منطقه قبل از سال ۲۰۰۰ و فرضا دهه ۱۳۴۰ شمسی و … نیازمندید میتوانید به مبحث عکس های هوایی سال های گذشته مراجعه کنید در آن مقاله به تفصیل نحوه سفارش و تهیه و جزئیات این عکسها را که سازمان نقشه برداری در ایران تهیه کرده است را خدمتتان شرح داده ایم.

    نرم افزار گوگل ارث

    تهیه یا خرید عکس های ماهواره ای سالهای قبل

    راه های زیادی برای دسترسی به آرشیو تصاویر ماهواره ای وجود دارد اما ساده ترین راه برای دریافت تصاویر ماهواره ای نرم افزار گوگل ارث هست که با کمی یادگیری این نرم افزار میتوانید آرشیو عکسهای ماهواره ای یک منطقه خاص را دریافت کنید و به وضوح ملاحظه بفرمایید تا اگر میخواهید روند تغییرات خاصی را زیر نظر بگیرید گزینه بسیار مناسبی است ضمن اینکه باید این نرم افزار را در کامپیوتر خود نصب کنید. اگر نتوانستید آرشیو عکسهای ماهواره ای یک منطقه خاص را خودتان تهیه کنید در واتسپ پیام بدهید تا با هزینه اندکی این کار برای شما انجام شود.

    البته اگر سالهای گذشته مد نظر نیست و وضع موجود را میخواهید بررسی بفرمایید از طریق گوگل مپ بدون نیاز به نصب هیچ گونه نرم افزاری و بدون علم و آگاهی خاصی میتوانید این کار را انجام بدهید که لینن آن https://www.google.com/maps/ میباشد.

    یکی دیگر از راه های یافتن عکس های ماهواره ای استفاده از وبسایت آمریکایی usgs هست که این سایت نیز کمی تخصصی بوده و باید حتما در آن اکانت بسازید اما جالب است بدانید که از این وبسایت برای دریافت تصاویر ماهواره ای چند طیفی نیز میتوان بهره برداری کرد که تصاویر ماهواره لندست بهترین گزینه برای این کار است. سایتهای چینی و روسی همه پولی هستند اما این سایت آمریکایی که البته دانلود ازآن با اینترنت ایران کمی دشوار است اکثر تصاویر را به صورت رایگان و برای پیشرفت روند مطالعات دانشگاهی در اختیار شما قرار میدهد. 

    سایت usgs

    کاربرد تصاویر ماهواره ای برای حل اختلافات

    بعضا تصاویر ماهواره ای حتی میتواند اختلافات همسایگی و سوتفاهمات را به راحتی حل و فصل نماید و در برخی موارد کاملا حق را به حقدار برساند که این ویژگی نیز یکی از الطافی است که رشد و پیشرفت تکنولوژی به انسان داشته است. فرضا در زمان های گذشته شخصی زمین خود را هر سال سه متر بیشتر شخم میزد و وارد زمین همسایه میشد و هیچ شاهدی هم وجود نداشت و کسی متوجه نمیشد اما با تصاویر ماهواره ای میتوان هر سال خط شخم ها و مرز زمین ها را مقایسه کرد و از ضایع شدن حق خود جلوگیری نمود.

    تصاویر رایگان را خودتان نیز میتوانید تهیه کنید اما اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را انجام دهید لوکیشن و یا مختصات ارسال نمایید تا با هزینه اندکی این کار برای شما انجام بگیرد.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۵ رای

    3 Comments

    1. رضا ژانویه 10, 2024 at 1:52 ب.ظ - Reply

      دمتون گرم،دروبرانسانیت ودرودبرشماواون کشورهایی که چنین اطلاعاتی را رایگان دراختیاربشرمیذارن،حالافرق نمیکنه ازچه طیف یاگروه ویامذهب وملیتی باشه،ملاک انسانیت وبه دردبشرخوردن هست

    2. اصلان مارس 25, 2024 at 4:26 ب.ظ - Reply

      بنده دو ماه قبل دزد به خانه زد و شواهد نشان میداد که که آن فرد دزد است ولی مدرکی ندارم فقط از دوربین هوایی می‌توان فهمید که مقصر سست چه کار باید بکنم

      • مهندس فتحی آوریل 8, 2024 at 10:27 ق.ظ - Reply

        متاسفانه چنین چیزی وجود نداره

    Leave A Comment