درباره نقشه های چون ساخت یا خدمات تهیه نقشه ازبیلت

  • درباره نقشه های as built یا همان چون ساخت

    ازبیلت به معنای همچون ساخته شده از اسمش پیداست نقشه ای هست از چیزهایی که ساخته شده است و با نقشه های اجرایی تفاوت دارد. نقشه های اجرایی را باید پیاده سازی کرد و با جانمایی شروع به ساخت کرد و وقتی فرضا فاز یک پروژه ای به پایان میرسد کارفرما از پیمانکار یک نقشه ازبیلت از وضع موجود میخواهد تا بررسی های لازم را به عمل آورد و برای ادامه پروژه تصمیمات ویژه اتخاذ گردند که علاوه بر این دلایل دیگری هم برای تهیه نقشه ازبیلت وجود دارد.

    آیا ازبیلت را با متر لیزری برداشت میکنید؟

    سوالی که بعضا از ما نقشه برداران پرسیده میشود این است که آیا شما نقشه ازبیلت را با متر لیزری برداشت میکنید؟ جواب قطعا خیر هست چراکه دقت کار پایین می آید. با متر پارچه ای خیاط ها هم میتوان متر کرد و شاید بتوان با همان ابعاد کروکی کشید و ترسیم را انجام داد اما در این صورت باید پرسید فرق یک نقشه بردار با یک اوپراتور چیست؟

    قطعا کار برداشت باید توسط تیم مجرب و مجهز به دوربین توتال لیزری خصوصا جهت تهیه نقشه ازبیلت صورت بگیرد چرا که فقط از این طریق میتوان زوایای دقیق را علاوه بر فاصله ها محاسبه نمود و جای دقیق اسکلت و ستونها به راحتی و با دقت مشخص میگردد.

    البته باید کارفرما مشخص کند که دقتی که نیاز دارد به چه میزان است و با آن دقت برداشت صورت بپذیرد مخصوصا در مدل های سه بعدی! البته برای مدل های سه بعدی استفاده از اسکنر لیزر ها که ابری از نقاط را به صورت یکجا برداشت میکنند خیلی کارایی بیشتری دارد.

    کاربرد نقشه های چون ساخت چیست؟

    حالا چرا باید وقتی ساختمانی ساخته شد بیاییم نقشه چون ساخت تهیه کنیم؟ کار که تمام شده دیگر چه نیازی به ازبیلت ساخته شده هست؟ با استفاده از نقشه ازبیلت کارهایی مانند بازسازی ، طراحی داخلی ، طراحی سیستم گرمایش از کف ، سیستم های آتش نشانی ، سیستم های هوشمند سازی و… که در این صورت برای انجام بهتر کار نیازمند به داشتن یک نقشه ازبیلت با دقت بالاست.

    همچنین گاهی اوقات خطاهایی را در هنگام اجرا با آن مواجه میشوند یا بعضی مواقع تغییراتی در طول اجرا انجام میشود که این روند مستلزم تهیه نقشه ازبیلت برای بررسی بیشتر و ارائه به کارفرما هست و اگر نیاز به تهیه نقشه ازبیلت داشتید در خدمت شما عزیزان هستیم تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

    نقشه ازبیلت

    تهیه نقشه ازبیلت برای برآورد هزینه

    بعضا مواقعی هست که شما میخواهید برای نقاشی یا کاغذ دیواری یا هر نوع تغییر دکوراسیونی به صورت متراژی قیمت بگیرید و به صورت متری پرداخت کنید و در اینگونه مواقع هم بعضا شاهد هستیم که داشتن نقشه ازبیلت میتواند راهگشای مشکلات و دعاوی بین کارفرما و پیمانکاران باشد.

    بسیاری از ساختمان‌ها، در طول دوره عمر کاربری خود، نیاز به تغییر و بهبود دارند. این وظیفه تغییرات و بهبودها به عهده تیم تعمیر و نگهداری ساختمان قرار دارد. اعضای این تیم با استفاده از نقشه‌های ازبیلت، جزئیات وضعیت فعلی ساختمان را بررسی و ارزیابی می‌کنند. سپس، تعمیرات و بهبودهای مورد نیاز را اجرا می‌کنند. در نهایت، نقشه‌های ازبیلت را با توجه به وضعیت ساختمان پس از اتمام کارها به‌روزرسانی می‌کنند. به‌روزرسانی نقشه‌های ازبیلت، اهمیت بسیار زیادی در تضمین اجرای صحیح برنامه‌های آتی ساختمان دارد. از این‌رو، هر تغییر کوچک یا بزرگی که انجام می‌شود، باید در نسخه جدید این نقشه‌ها ثبت شود.

    انواع نقشه های ازبیلت

    انواع نقشه های ازبیلت معماری، تاسیسات ، برق ، مکانیک و … را میتوانیم برای شما عزیزان برداشت و ترسیم کنیم ، در پایان برای تهیه نقشه ازبیلت این نکته را هم خدمتتان ذکر میکنم که دوربین های توتال استیشن دارای لیزر میتواند دقت کار را بسیار بالاتر ببرد از دوربین هایی که صرفا با منشور میتوانند برداشت کنند.

    یک نمونه کار نیز در همین راستا برای شما دوستان عزیز در فایل ضمیمه زیر بصورت پی دی اف برای دانلود قرار میدهم که امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند اگر نمونه کارهای بیشتر دیگری نیز نیاز داشتید با توجه به نیاز شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

    دانلود نمونه کار نقشه ازبیلت

    تهیه نقشه ازبیلت

    آیا مهندسین عمران و معماری هم میتوانند کار برداشت ازبیلت را انجام دهند؟

    اگر یک بنا میتواند تمام کارهای تخصصی رشته های معماری و عمران را انجام دهد و از پس تمامی محاسبات به خوبی برمی آید پس مهندسی عمران و معماری هم میتوانند ازبیلت برداشت کنند. قطعا مهندسی رشته نقشه برداری هم میتوانند از اینترنت یک نقشه کپی کنند و به عنوان نقشه سازه یا طراحی داخلی به کارفرما ارائه دهند اما بهتر است هر شخص در حیطه تخصصی رشته خود فعالیت کند تا همه کارها با دقت مناسبی انجام شوند.

    تهیه هر نوع نقشه ای هم تخصص مهندسین نقشه بردار است که با تجهیزات و با استفاده از تجارب خود برای تهیه انواع نقشه های چون ساخت میتوانیم در خدمت شما پیمانکاران و کارفرمایان عزیز باشیم. دقت کنید که باید در تهیه نقشه های ازبیلت همه جزئیات با دقت برداشت شوند و نباید چیزی جا بماند.

    خدمات انجام تهیه نقشه ازبیلت

    تهیه نقشه ازبیلت از اسکلت اجرا شده

    بعضا پیش می آید که اسکلت ساختمان طبق نقشه سازه اجرا نشده و یا به هر دلیلی نیازمند تغییراتی در ادامه اجرا هستید و میخواهید بدانید تا اینجای کار به چه صورت پیش رفته که معمولا نیاز به تهیه نقشه ازبیلت اسکلت یا ازبلیت سازه بتنی پیدا میکنید که در این صورت هم میتوانیم در خدمت شما عزیزان باشیم.

    آیا برداشت و ترسیم نقشه های ازبیلت فقط مربوط به ساختمان است؟ خیر ازبیلت شامل هر نوع پروژه ساخته و یا نیمه ساخته ای میشود و ما میتوانیم ازبیلت سازه یا ازبیلت فونداسیون را هم بنا به نیاز شما برایتان برداشت و ترسیم کنیم. در ادامه نمونه دیگری هم برای شما ذکر میشود

    نقشه ازبیلت خط لوله یا فیبر نوری

    بعضا مواردی نیز بوده که با ما تماس گرفته اند که نیاز داشته اند خط لوله ای که اجرا کرده اند را ازبیلت برداشت کنند و یا مثلا در پروژه خط آهن زاهدان به چابهار که در کنار خط راه آهن فیبر نوری کشیده شده بود ما ۱۶۰ کیلومتر را به روش بیس و روور و با استفاده از گیرنده های gnss با بالاترین دقتی که میشد این کار را جمع کرد انجام دادیم.

    داخل پرانتز یک، خدمات محبوب دیگری که میتوانیم برای شما عزیزان ارائه دهیم این است که اگر عکس هوایی سالهای گذشته اعم از دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۷۹ شمسی را برای منطقه این نیاز داشتید میتوانید مطلب تهیه عکس و نقشه هوایی را مطالعه فرموده و برای مشاوره تماس بگیرید.

    فرق نقشه ازبیلت تک خطی و دو خطی

    بعضا از ما سوال میشود که اصطلاح تک خطی و جفت خطی در نقشه های ازبیلت چیست؟ در نقشه دو خطی همه جزئیات برداشت میشود و ضخامت تک تک دیوار ها نیز برداشت میشود و هر دیوار به صورت دو خط دیده میشود به همین دلیل به آن تک خطی میگویند که دقیقتر هم هست ولی در نقشه تک خطی هر دیوار با یک خط نمایش داده میشود و ضخامت دیوار ها برداشت نمیشوند.

    تهیه نقشه ازبیلت

    سوالات متداول در خصوص تهیه نقشه ازبیلت:

    آیا میتوان با متر لیزری نقشه ازبیلت (as built) برداشت کرد؟
    بله با متر پارچه ای خیاطی هم میتوان نقشه برداری کرد اما دقیقترین روش استفاده از دوربین های توتال لیزری میباشد که همه عوارض را با زاویه مناسب برداشت و ترسیم نمود.

    کاربرد نقشه های چون ساخت یا ازبیلت چیست؟
    با استفاده از نقشه ازبیلت کارهایی مانند بازسازی ، طراحی داخلی ، طراحی سیستم گرمایش از کف ، سیستم های آتش نشانی ، سیستم های هوشمند سازی و… که در این صورت برای انجام بهتر کار نیازمند به داشتن یک نقشه ازبیلت با دقت بالاست.

    قیمت و هزینه برداشت ازبیلت asbuilt چقدر است؟
    قیمت و هزینه با توجه به متراژی که ساختمان شما دارد و همچنین میزان جزئیاتی که نیاز به برداشت دارید مشخص میشود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    2 Comments

    1. رضا نصریفر دسامبر 5, 2021 at 9:39 ب.ظ - Reply

      سلام
      من کاروتخصصم تهیه نقشه ازبیلت معماریه
      ۳۰سال تجربه دارم و در اصفهان کارم نمونه است
      سابقه کارم دربنیاد مسکن وشرکت توسعه مسکن و….وتعاونی مسکن اموزش وپرورش وهمچنین پروژه های شخصیه
      در صورتیکه کاری داشتین درخدمتم

      • مهندس فتحی سپتامبر 13, 2022 at 1:58 ق.ظ - Reply

        بسیار عالی
        زحمت بکشید رزومه از طریق واتسپ ارسال بفرمایید انشالله بتوانیم همکاری داشته باشیم

    Leave A Comment