مشاوره و خرید تجهیزات نقشه برداری : دوربین و GNSS

  • خرید و سفارش تجهیزات نقشه برداری

    قبل از شروع به گفتن از تاریخچه نقشه برداری و انواع دستگاه های نقشه برداری از کسانی که خواندن این متن از حوصله آنها خارج است و فقط برای خریدن جی پی اس یا دوربین های توتال استیشن به این مطلب راه پیدا کرده اند پیشنهاد میشود برای مشاوره رایگان در واتسپ یک پیام بگذارید تا جزئیات و قیمت های به روز در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد ولی اگر تمایل داشتید میتوانید از مطالب مفیدی هم که در ادامه برایتان تهیه شده است استفاده نمایید.

    تعریف علم نقشه برداری بطور خلاصه

    مهندسی نقشه برداری به علم اندازه‌گیری دقیق و تعیین موقعیت نسبی عوارض روی سطح زمین، هنر تعیین موقعیت های مکانی و تعیین فاصله و زوایای موجود در آنها و در نهایت تلفیق، ادغام، تحلیل و پردازش داده ها و اطلاعات به دست آمده گفته می شود.

    تاریخچه

    آثار و ردپای علم نقشه برداری از زمان ساخت اولین سازه های بزرگ و ماندگار تاریخ به چشم می خورد. دو هزار و هفتصد سال قبل از میلاد مسیح، در مصر باستان و در حفاری های باستانی منطقه‌ی بین النهرین و همچین در بابل، نشانه‌هایی از علم نقشه برداری یافت می‌شود. مصریان اولین کسانی بودند که ابتدایی ترین تجهیزات نقشه برداری را ایجاد کردند. پس از مصر روم باستان نیز از دیگر قطب های علم نقشه برداری محسوب می‌شده است. در قرن هجده و نوزده میلادی نقشه برداری با سرعت بیشتری پیشرفت کرد و همزمان با پیشرفت و به روز تر شدن این علم، تجهیزات و لوازم نقشه برداری نیز پيشرفته تر و تجهیزتر شدند و به امکانات آنان افزوده شد.

    در واقع، افزایش ارزش مادی اراضی و اهمیت ویژه ی مرزبند دقیق، به همراه توسعه و گسترش شهرها و الزام پيشرفت در شهرها و جاده ها و صنعت، کانال کشی و راه آهن و غیره … نقشه برداری را در موقعیت ویژه و چشمگیری قرار دارد. به تدریج و با مرور زمان، تجهیزات ماهواره‌ای هم به نقشه برداری اضافه شدند و هنگامی که نیروی هوایی آمريکا جی پس اس را عرضه کرد نقشه برداری وارد فاز مدرن و عصر جدیدی شد و گرایش ها، شاخه ها و زيرمجموعه های آن افزایش یافتند. امروزه به لطف پیشرفت های نوین فناوری، علم و تکنولوژی، نقشه برداری به کمک دوربین های کاملا مجهز انجام می شود.

    اگر بخواهیم تاریخچه‌ی نقشه‌برداری را کندوکاو کنیم و بدانیم به چه زمانی برمیگردد، باید برگردیم به زمانی که انسان تصمیم گرفت به گسترش و توسعه محیط زیست خود بپردازد. همان موقع بود که نقشه برداری سر و کله اش پیدا شد و به عنوان یک عنصر اصلی و به شیوه های مختلف به کار گرفته شد و همچنان و تاکنون در شاخه ها و زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
    این روزها نوع و مدل دوربین نقشه‌برداری که هر مهندس نقشه برداری لازم دارد و باید برای کارش تهیه کند بر اساس نیاز مهندس و پروژه‌ای که در اختیار دارد، کاربرد دوربین و امکاناتی که از دوربین توقع و انتظار می رود متفاوت است و هر کدام از این مدل ها مزیت‌های مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

    با توجه به تعریف علم نقشه‌برداری تجهیزاتی که در آن به کار می رود شامل سخت افزار و نرم افزار می باشد. ما در اینجا به سه سخت افزار مهم و کاربردی که وظیفه‌ی جمع‌آوری اطلاعات و داده ها را دارند اشاره‌ای می کنیم.

    دوربین های نقشه برداری

    دوربین های نقشه برداری بر سه پایه استوار هستند: مدل ترازیاب، تئودولیت و توتال استیشن که هر کدام به تجهیزاتی در راستای نقشه برداری مجهز شده اند. به طور کلی می توان گفت که دوربین های نقشه‌برداری به دو صورت هستند ترازیاب و زاویه دار و در طی سالیان اخیر به لطف پیشرفت علم و فناوری این دو دوربین با هم تلفیق شده اند و به صورت یکجا و در یک دوربین به نام توتال استیشن قرار داده شده اند یعنی این نوع دوربین هم ترازیاب است و هم زاویه سنج.

    دوربین نیوو

    دوربین نقشه‌برداری نیوو (ارتفاع سنج و ترازیاب): کاربرد این نوع دوربین اندازه‌گیری اختلاف ارتفاع بین دو نقطه می باشد و از آن همچنین برای تعیین ارتفاع یک نقطه نیز استفاده می شود. دوربین نیوو شامل خود دوربین، تراز دوربین و سه پایه می باشد. ساختمان دوربین نیوو شامل دوربین، دو عدسی چشمی و شیئی می شود.

    دوربین تئودولیت

    دوربین تئودولیت (زاویه یاب): کاربرد اصلی این نوع دوربین اندازه‌گیری دقیق زوایای عمودی و افقی است. این نوع دوربین در تعیین زاویه و فاصله به کار می رود. خرید این دوربین برای اندازه‌گیری زوایای مختلف توصیه می شود. این دوربین در ابزارها، انواع عدسی ها و ترازها درست همانند دوربین نیوو است‌.

    دوربین های توتال

    دوربین توتال استیشن (هم ترازیاب و هم زاویه سنج): این نوع دوربین ترکیبی از دوربین های نیوو و تئودولیت است و به طور همزمان هم ارتفاع، هم فاصله‌ی افقی و هم زاویه را اندازه می گیرد و دارای دو نوع اپتیکی و دیجیتال است. دوربین توتال استیشن مزیت های بسیاری را برای نقشه برداران به ارمغان می آورد. بر اساس تجربه‌ی مهندسان نقشه‌بردار، نقشه برداری با دوربین های اپتیکی بسیار دقیق تر از دوربین‌های دیجیتال است اما در عوض دوربین های دیجیتال این امتیاز را دارند که پس از اتمام عملیات نقشه برداری می توان یک خروجی از داده های مورد نظر تهیه نمود و با استفاده از نرم افزارهای نقشه‌برداری، نقشه را ترسیم کرد و این مسئله کار را بسیار راحت تر از نقشه‌برداری به صورت دستی کرده است‌. در کل باید گفت دوربین های توتال استیشن کار نقشه‌برداری را بسیار راحت تر از گذشته کرده‌اند.

    مشاوره خرید تجهیزات نقشه برداری

    گیرنده های مولتی فرکانسه

    اخیرا دستگاه های GNSS که به جی پی اس های مولتی فرکانسه هم معروف هستند که عموما نقشه برداران با سامانه شمیم از آن استفاده میکنند کار را از قبل هم ساده تر و راحتتر ساخته است و بدون نیاز به ایستگاه زدن و بدون نیاز به فری استیشن های مختلف میتوان به برداشت و پیاده سازی اقدام نمود هرچند باید به ذکر این نکته هم پرداخت که دقت سامانه های شمیم و یا سیستم بیس و روور به دوربین های توتال نمیرسد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    پیام بگذارید