تفسیر ، جانمایی و ژئورفرنس عکس هوایی با arcGIS

  • سوالات گوناگونی در خصوص تفسیر عکسهای هوایی و ماهواره ای پرسیده میشود و لازم بود در مطلبی به این موضوع بپردازیم که کلا تفسیر عکس هوایی به چه طریقی انجام میشود و از نظر قانونی در چه جایگاهی هست و آیا نیاز هست که حتما عکس منطقه مد نظر شما تفسیر شود یا خیر

    اعتبار قانونی تفسیرهای عکس های هوایی

    در ابتدای امر لازم هست که یک مسئله بدیهی خدمت شما بیان شود. عده ای تصور میکنند که اگر یک کارشناس نقشه برداری یا کارشناس رسمی دادگستری یا هر کارشناسی بر روی تصویر هوایی یک منطقه نظر خود را درج کند آن نظر حتما ارزش قانونی خواهد داشت و حکم سند دارد که کاملا واضح هست که این تصور اشتباه هست و با اندکی تفکر میتوان این سوال را پرسید که آیا اگر ما مهر یک کارشناس را جعل کنیم و یا به یک کارشناس مبلغ زیادی بپردازیم و با قصد و نیت خاصی نظرش را بنویسد به چه شکلی میتوان این ادعا را اثبات کرد که نظر بی طرفانه و صادقانه ای با مدرک مهم و معتبری تهیه کرده ایم؟

    برای ارائه عکس های هوایی به دادگاه میتوانید عکس را تهیه کنید و به همراه لایحه یا دادخواست خود طرح دعوا نموده و یا به هر جلسه حقوقی دیگری ارائه دهید اما قطعا طبیعی هست که وقتی قرار بر این باشد که بطور مثال مالکیت زمینی را به شخصی طی یک حکم قضایی توسط قاضی دادگاه بدهند عکس های هوایی هم صحتشان مورد بازبینی قرار بگیرد و هم هیئت کارشناسی منطقه را از نزدیک مورد بازبینی قرار داده و نظرشان را ابلاغ نمایند.

    عکس هوایی برای دادگاه

    بنابراین در کارهای حقوقی هرچقدر که شما سند و مدرک و دلیل جمع آوری کنید و به هر میزان که تلاش نمایید تا خود را مستحق امری بدانید بدیهی است که در نهایت عکس خام مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و بدون در نظر گرفتن این که تفسیر شما یا وکیل شما و یا کارشناسی که برای شما تفسیر انجام داده چیست بررسی کامل به عمل می آید.

    کاربرد تفسیر عکسهای هوایی

    اگر شما بتوانید زمین یا منطقه مد نظر خود را بر روی عکس پیدا کنید نیاز به تفسیر نخواهید داشت چرا که چشم کارشناس ، وکیل و یا هر شخص دیگری همان چیزی را میبیند که چشم شما رویت میکند و در واقع اگر زراعتی در منطقه قابل رویت باشد همگان از عهده دیدن آن بر می آیند و از روی رنگ شخم و رنگ زمین و… قابل تشخیص خواهد بود و یا اگر بنایی هم در منطقه مد نظر شما باشد برای همگان قابل رویت خواهد بود.

    زوج عکسها و سه بعدی بینی

    زوج عکس های هوایی دو عکس هوایی پشت سر هم را میگویند که دارای پوشش مشترک یک منطقه هستند و شاید شنیده باشید که گفته میشود با استریوسکوپ ها میتوان منطقه را با استفاده از زوج عکسها سه بعدی کرد که عملا سه بعدی نیست و کمی برجسته بینی را میتوان انجام داد و طبق تجربه مخصوصا تصاویر کوچک مقیاس یا همان تصاویری که عدد مقیاس آنها بزرگ هست تاثیر خاصی بعد از استفاده از استریوسکوپ و برجسته بینی رخ نمیدهند و کمی شاید برای ارتفاع ساختمان های چندطبقه تاثرش را بتوان حس کرد بنابراین در حقیقت تفسیر عکس هوایی هنگامی کاربرد دارد که شما نتوانید منطقه و یا زمین مورد نظرتان را روی عکس پیدا کنید که در اینجا از ژئورفرنس کردن تصاویر کمک میگیرند.

    تهیه زوج عکس هوایی

    ژئورفرنس چیست و جانمایی روی عکس چطور انجام میشود.

    ژئورفرنس کردن تصاویر هوایی یا همان معادل فارسی آن که زمین مرجع عکسها نام دارد به عملی گفته میشود که طی آن یک عکس هوایی رقومی شده را مختصات دار میکنند و اعوجاجات آن را تا حد ممکن میگیرند تا بتوان هر نقطه ای که هم اکنون مختصات آن را میدانیم روی عکس پیاده سازی کرده و موقعیت آن مشخص شود.

    بهترین نرم افزار برای انجام ژئورفرنس همان آرک مپ در نرم افزار GIS هست که با استفاده از دو نقطه ثابت که در آن زمان تا کنون موقعیت آن تغییری نداشته و مختصاتش را از قبل داشته باشیم میتوانیم عکس را مختصات داده و ژئورفرنس نماییم و سپس هر پلیگون یا نقطه یو تی امی را بر روی عکس جانمایی نماییم. البته برای بهترین بهتر شدن باید ۴ گوشه تصویر را مختصات بدهیم تا اعوجاجات رفع شده و اگر هواپیما هنگام عکسبرداری قائم نبوده یا تیلت دوربین را تا حد ممکن برطرف نماییم.

    ژئورفرنس تصاویر هوایی قدیمی

    اگر نیاز به جانمایی نقشه یو تی ام خود بر روی عکس های هوایی داشته باشید ما میتوانیم در اسرع وقت برای شما این کار را با دقت بالا انجام داده و در خدمتتان باشیم که جهت دریافت قیمت ،برای تهیه عکس هوایی یا مشاوره رایگان در این خصوص با ما تماس گرفته (مختصات در واتسپ ارسال نمایید) تا جزئیات بیشتر و سایر اطلاعات تکمیلی مورد نیاز در اختیارتان قرار بگیرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    4 Comments

    1. دکتر جعفر محمدی می 11, 2022 at 4:20 ب.ظ - Reply

      با سلام مطالب بسیار مفید بودند چطور می شود فیلم های اموزشی را در یافت کرد؟من کارشناس دادگستری هستم .با تشکر دکتر جعفر محمدی

    2. حسین می 30, 2023 at 3:13 ب.ظ - Reply

      یکی از مشکلات عمده عدم آشنایی اغلب کارشناسان رسمی دادگستری با جانمایی تصاویر هوایی هست مخصوصا در شهرستان ها ، و این باعث ضایع شدن حقوق دیگرانه چون بدون علم اقدام به ارائه نظریه کارشناسی می کنند تا فقط هزینه کارشناسی رو دریافت کنند

    3. طاهر جولای 16, 2023 at 8:01 ق.ظ - Reply

      با عرض سلام و ارادت
      در مورد ژءورفرنس کردن تصاویر ماهواره‌ای از سایت های اینترنتی مثل USGS که وسعت اراضی آنها گاهآ تا چند صد هزار هکتار میباشد چطور می‌توان تصاویر را ژءورفرنس نمود ؟

      • مهندس فتحی جولای 20, 2023 at 5:35 ب.ظ - Reply

        سلام
        به نظر میرسه سریعترین راه انتخاب یک محدوده مد نظر و کراپ کردن اون قسمت از عکس و سپس ژئورفرنس کردن با توجه به عوارض ثابت موجود باشه

    Leave A Comment